Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Nico Hülkenberg kontrakterad som förare för Audis fabriksteam F1

Med sin erfarenhet från mer än 200 F1-lopp kommer tysken att vara ett viktigt bidrag i utvecklingsfasen för Audis framtida team:

- Nicos underskrift är nästa milstolpe för Audis Formel 1-projekt. Med sin snabbhet, sin erfarenhet och sitt hängivna teamwork kommer han att redan 2025 vara ett viktigt bidrag till Audis insteg till säsongen 2026, säger Andreas Seidl, VD för det framtida Audi F1-fabriksteamet. Redan från början fanns det ett stort ömsesidigt intresse för att tillsammans ta sig an ett unikt projekt som detta. Nico är en stark personlighet, hans insatser på en professionell och personlig nivå kommer att hjälpa oss att göra framsteg både i utvecklingen av bilen och i uppbyggnaden av teamet.

Nico Hülkenberg:

- Möjligheten att tävla för Audi är något alldeles speciellt. När en tysk tillverkare går in i Formel 1 med en sådan beslutsamhet är det en unik möjlighet. Att representera fabriksteamet för ett sådant bilmärke med en motorenhet tillverkad i Tyskland är en stor ära för mig.

Utnämningen av Nico Hülkenberg följer planen som meddelades i mars att ta över Sauber helt, liksom tillsättandet av Oliver Hoffmann som ordförande för Audis styrelse för Formel 1-engagemanget. I denna roll är Hoffmann även ordförande i styrelserna för alla Sauber-företag och för bolagsstämman för Audi Formula Racing GmbH, som ansvarar för utvecklingen av drivlinan vid anläggningen i Neuburg.

Mer information om undertecknandet av Nico Hülkenberg finns i Saubers pressmeddelande.

Andreas Seidl, CEO för Audi F1 fabriksteam

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd29.5.2024 09:11:38 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.