Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron

Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron är starten på en ny modelloffensiv från Audi där PPE-plattformen är basen för flera kommande modeller och en milstolpe när det gäller expansionen av Audis elbilsportfölj.

Inledningsvis erbjuds Audi Q6 e-tron med quattro fyrhjulsdrift, 100 kWh batteri, räckvidd på upp till 623 km och systemeffekt på 285 kW (388 hk). Sportversionen Audi SQ6 e-tron bjuder på hela 380 kW (516 hk) med launch control och en räckvidd på upp till 591 km enligt WLTP. Senare tillkommer två bakhjulsdrivna versioner. En av dessa kommer att fokusera på räckvidd, medan den andra blir instegsmodellen i Q6 e-tron-serien med ett mindre batteri på 83 kWh.

Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron tillverkas vid huvudkontoret i Ingolstadt där det sker med nettonollutsläpp sedan den 1 januari 2024. De första bilarna väntas till Sverige under sommaren, liksom de första kundleveranserna.

Tre välutrustade modellversioner från start förenklar valet

Inför säljstarten har Audi satsat på att redan från start förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner av Audi Q6 e-tron utöver standard;  Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren.

I standardutrustningen för 885.000 kr ingår bland annat:

• 18” aluminumfälgar
  • Adaptiv farthållare
  • Audi connect Infotainment & Navigation
  • Audi sound system och Audi drive select
  • Audi Virtual Cockpit (11,9”) och Panoramadisplay (14,5”)
  • Induktionsladdning av mobilen med Phone box light
  • Komfortnyckel
  • Laddluckor på höger och vänster sida
  • Miljöbelysningspaket
  • Smartphone interface med Audi application store
  • Uppvärmbar multifunktionsratt och värme även i baksätet
  • 360-graders omgivningskameror
  • Säkerhets och assistanspaket med bl.a: korsningsassistent, nödbromsassistent,  parkeringssensorer, filbytesvarnare, effektivitetsassistent, aktiv frontassistent, exit warning.

I Proline för 899.000 kr ingår ytterligare utrustning med högt kundvärde:

• 19” aluminiumfälgar
  • Digitala ljussignaturer fram
  • Elinställbara sportsäten med minne
  • Förvaringspaket med främre bagageutrymme
  • Matrix LED-strålkastare
  • Sportchassi
  • Säkerhetspaket
  • 10,9” passagerardisplay

För ökad komfort i tillägg till Proline och S line finns även Tech pro-paketet för 26.900 kr:

• Adaptiv luftfjädring
  • Adaptiv körassistent plus
  • Aktiva digitala OLED-bakljus med Car2x-kommunikation
  • Elinställbar ratt

I S line för 939.000 kr ingår utöver utrustningen i Proline dessutom:

• 20” aluminiumfälgar
  • S line exteriör och S line interiör
  • Hellackering
  • Akustikglas
  • Ratt med avplanad ned- och överdel

I topputrustade S line Selection för 1 049 000 kr ingår utöver S line även:

• 21” aluminiumfälgar
  • Adaptiv luftfjädring
  • Adaptive cruise assist plus
  • OLED-bakljus med Car2x-kommunikation
  • Panoramatak
  • MMI experience pro med bl.a. Augmented Reality Head-up display
  • Bang & Olufsen premium sound med nackstödshögtalare
  • Elinställbar ratt

Audi SQ6 e-tron för 1.123.400 kr är utöver S line även utrustad med:

• Adaptive cruise assist plus
  • Adaptiv S-luftfjädring
  • OLED-bakljus med Car2x-kommunikation
  • Komfortpaket pro

Fler detaljer finns att läsa på audi.se där det även går att designa sin bil i Audis konfigurator. På hemsidan finns även detaljerade uppgifter om Business Lease-erbjudande och förmånsvärde för företagskunder och tjänstebilsförare.

För mer om Q6 e-tron länk till vårt pressrum och Audi MediaCenter

Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden** för nämnda modeller
Audi Q6 e-tron quattro
Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km:19,4-17,0 (WLTP);
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0; CO2
Audi SQ6 e-tron
Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km:18,4-17,5 (WLTP);
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0; CO2

800-voltsteknik med 270 kW maxladdning. 660.000 laddpunkter i en app.

Tack vare 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW kan Audi Q6 e-tron laddas med upp till 25 mil på bara tio minuter vid en laddningsstation med tillräcklig effekt 1. Under det första året ingår dessutom pro-abonnemanget i Audis laddtjänst Audi charging som ger tillgång till över 660 000 laddpunkter i 29 länder. Laddningen kan då startas med app, laddkort eller Plug & Charge vid kompatibla laddstationer. Audi Q6 e-tron är även utrustad med dubbla laddportar för att underlätta vid laddning. På vänster sida finns både AC och DC-uttag och på höger sida ett kompletterande AC-uttag. Under en resa kan batteriet även förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet, där majoriteten av alla kända laddpunkter visas.

Generöst med utrymme och dragkapacitet

Bagageutrymmet erbjuder upp till 526 liter förvaringsutrymme, som kan utökas med 64 liter i det främre utrymmet. Om baksätet fälls ned ökar förvaringsutrymmet till upp till 1 529 liter. Baksätena kan dessutom fällas separat (40:20:40). Den maximala släpvagnsvikten på 2400 kg gör Audi Q6 e-tron quattro än mer användbar i vardagen.

1 Vid SoC  mellan ca 10-30%

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,8 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.