200 Vapiano-restauranger säger nej till burägg!

Restaurangkedjan Vapiano med närmare 200 restauranger runt om i världen går nu ut med en global policy mot användningen av burägg. Den svenska delen ligger redan i framkant med detta då de sedan tidigare är buräggsfria. Det globala beslutet kommer efter att Djurens Rätt och andra djurrättsorganisationer haft kontakt med kedjan i de länder som de är verksamma.

Foto: shutterstock/pets in frames

– Att en global restaurangkedja tar ställning i buräggsfrågan på det här sättet betyder jättemycket. Vapianos nya policy visar att de både bryr sig om hönornas välmående samtidigt som de lyssnar på sina kunder, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

I Sverige väljer 99 % bort burägg i affären. Men burägg hamnar ofta i ”dolda” produkter på restauranger, kaféer eller i produkter där det inte behöver redovisas varifrån äggen kommer.

– Alla ägg i samtliga rätter och ingredienser på våra restauranger kommer sedan 2015 ifrån frigående hönor på Gotland. På Vapiano väljer vi produkter med stor omsorg och försöker alltid göra medvetna val utifrån den påverkan de har på vår omvärld, att ha buräggsfritt är idag en självklarhet för oss, säger Kristin Lagerström, ansvarig för inköp på Vapiano Sverige.

När Djurens Rätt började arbeta med buräggfrågan 2008 så kom 40 % av äggen i Sverige från hönor i bur. Idag ligger siffran på 12 % vilket innebär att strax över 1 miljon hönor spenderar sitt liv på en yta mindre än ett A4-ark. Djurens Rätt fortsätter att arbeta för att få ner siffran ännu mer och hoppas på att fler företag väljer samma väg som Vapiano.

Foto: shutterstock/pets in frames

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.