200 Vapiano-restauranger säger nej till burägg!

Restaurangkedjan Vapiano med närmare 200 restauranger runt om i världen går nu ut med en global policy mot användningen av burägg. Den svenska delen ligger redan i framkant med detta då de sedan tidigare är buräggsfria. Det globala beslutet kommer efter att Djurens Rätt och andra djurrättsorganisationer haft kontakt med kedjan i de länder som de är verksamma.

Foto: shutterstock/pets in frames

– Att en global restaurangkedja tar ställning i buräggsfrågan på det här sättet betyder jättemycket. Vapianos nya policy visar att de både bryr sig om hönornas välmående samtidigt som de lyssnar på sina kunder, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

I Sverige väljer 99 % bort burägg i affären. Men burägg hamnar ofta i ”dolda” produkter på restauranger, kaféer eller i produkter där det inte behöver redovisas varifrån äggen kommer.

– Alla ägg i samtliga rätter och ingredienser på våra restauranger kommer sedan 2015 ifrån frigående hönor på Gotland. På Vapiano väljer vi produkter med stor omsorg och försöker alltid göra medvetna val utifrån den påverkan de har på vår omvärld, att ha buräggsfritt är idag en självklarhet för oss, säger Kristin Lagerström, ansvarig för inköp på Vapiano Sverige.

När Djurens Rätt började arbeta med buräggfrågan 2008 så kom 40 % av äggen i Sverige från hönor i bur. Idag ligger siffran på 12 % vilket innebär att strax över 1 miljon hönor spenderar sitt liv på en yta mindre än ett A4-ark. Djurens Rätt fortsätter att arbeta för att få ner siffran ännu mer och hoppas på att fler företag väljer samma väg som Vapiano.

Foto: shutterstock/pets in frames

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.