Att publicera – en viktig bok för alla publicister och journalister

– Boken är tänkt att ge en överblick och introduktion till såväl professionella yrkesutgivare som till enskilda, säger bokens författare Nils Funcke som idag är universitetsadjunkt vid JMK på Stockholms universitet samt vd för Utgivarna, en ideell organisation bildad av de stora medieföretagen i Sverige. Nils Funcke, som tidigare varit ledarskribent på DN och utgivare av Riksdag och Departement, har också fått Stora journalistpriset i kategorin årets avslöjande.
– Att publicera tar upp frågor som vad meddelarfrihet innebär, var gränserna för citaträtten går och vem som kan hållas ansvarig för publicering. Med konkreta fall försöker jag beskriva hur de rättsvårdande myndigheterna och Pressens Opinionsnämnd ser på enskilda problem och konflikter, fortsätter Nils. Det gäller inte minst de etiska överväganden som alla som sprider information måste överväga. Ska namnet på en känd skådespelare som missbrukat narkotika namnges? Om ja och i så fall hur får och bör det beskrivas?
Boken behandlar också yttrande- och tryckfrihet, brottsliga yttranden, rättslig prövning, upphovsrätt, källor och källkritik. Det finns flera appendix som bland annat innehåller Europakonventionen, offentlighets- och sekretesslagen, yttrandefrihetslagen, tryckfrihetsförordningen och upphovsrättslagen. Boken innehåller också ett omfattande sak- och personregister och en lathund i källskydd.
– Den fungerar därmed både som uppslagsbok och introduktion till en erkänt komplicerad lagstiftning, säger Nils Funcke.
Varför ska journalister och publicister använda just denna bok då?
– Det är två grupper som dagligen ställs inför frågeställningarna som boken berör. Det gäller inte minst vid insamlingen av uppgifter där de måste känna till offentlighetsprincipens möjligheter men också bli uppmärksamma på inte bara vilka möjligheter som finns utan också vilka etiska frågor som uppstår vid till exempel användning av dold kamera, avslutar Nils.
Att publicera är utgiven av Studentlitteratur. Nils står också bakom titlarna Tryckfriheten, ordets män och statsmakterna samt Offentlighetsprincipen - praktik och teori.
Nyckelord
Kontakter
Jonas Eklund
Kommunikatör
040-31 21 80
jonas.eklund@studentlitteratur.se
Caroline Boussardfil.dr i statsvetenskap - Förläggare juridik och statsvetenskap
caroline.boussard@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

