Mötet mellan det digitala och det fysiska skapar nya möjligheter för handel

Hur påverkar digitaliseringen av handeln befintliga affärer och vilka nya affärsmöjligheter växer fram? Med utgångspunkt i den fysiska butiken och exempel från IKEA, Ica och Nudie Jeans, identifierar och analyserar bokens fem författare vad digitaliseringen innebär för detaljhandeln.
Hybrid av möjligheter
Enligt författarna har konsumenternas beteende både före, under och efter köpet blivit mer digitaliserat, även om själva köpet genomförs i en fysisk butik.
– Vi har sett i fallstudierna att företagen väljer olika sätt att digitalisera verksamheten och att de fysiska butikerna förändras på olika sätt. Parallellt med nya kundbeteenden kan kombinationen av det fysiska och digitala skapa nya möjligheter för handeln och ge upphov till att nya format växer fram, säger Johan Hagberg.
Medarbetare spelar en viktig roll
Digitaliseringen påverkar dock inte bara konsumentbeteende och handelns format, utan också varuflöden, transparens och företagets organisation, där medarbetarna spelar en viktig roll.
– I butikerna uppstår nya sorters möten med kunder. Exempelvis kan en kund som besöker en butik visa upp information om en produkt de söker via sin mobiltelefon, vilket medarbetaren kommer att behöva bemöta på ett bra sätt. Men lika mycket som konsumenternas beteende och krav driver på digitaliseringen, kommer efterfrågan från medarbetare som söker mer kunskap och vill professionalisera sig i sin yrkesroll, säger Anna.
Balans mellan det fysiska och det digitala
– En av de främsta utmaningarna är att förstå vad som bidrar till konkurrenskraft i en digital värld. Och kanske ännu viktigare, vad innebär digitalisering för just mitt företag? Det handlar varken om att helt onyanserat se digitalisering som det enda sättet att möta framtidens handel eller att helt förneka betydelsen av det. Det handlar snarare om att hitta en balans mellan det fysiska och det digitala, säger Johan.
Nyckelord
Kontakter
Ola HåkanssonFörläggare - Företagsekonomi och Metod
Tel:046-31 21 66ola.hakansson@studentlitteratur.seBilder
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum