2021 blir ett transitår för tysk incomingturism enligt DZT
Stockholm den 16 februari 2021 – För tysk incomingturism blir år 2021 ett transitår och en period för återhämtning från covid 19-pandemin. Baserat på de siffror som hittills finns tillgängliga för 2020 och analyser från olika marknadsundersökningsinstitut förutspår Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) en gradvis återhämtning av den internationella efterfrågan under 2021.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Covid 19-pandemin orsakade ett stillestånd i stora delar av den globala turismen vilket återspeglas i resultatet för tysk incomingturism 2020. Samtidigt bekräftar internationella studier varumärket Tysklands attraktivitet och en ökande resvilja hos internationella gäster. Under lockdownfaserna antog aktörerna i den tyska turistnäringen den utmaning som krisen ställde dem: Många processer kring kundupplevelsen har digitaliserats, man har utvecklat omfattande hygienkoncept och anpassat turismutbudet till de förändrade kundbehoven. Detta skapar goda förutsättningar för den kommande recoveryfasen.
Incomingresultat 2020: minus för övernattningar
Som förväntat drabbades tysk incomingturism av betydande förluster 2020. Enligt preliminära uppgifter från Statistisches Bundesamt registrerades 32 miljoner utländska övernattningar på campingplatser och på logianläggningar med minst tio bäddar, vilket motsvarar en minskning med 64,4 procent jämfört med föregående år.
Utsikter för 2021: Gradvis återhämtning av den internationella efterfrågan
I undersökningen ”Monitoring Sentiment for Domestic and Intra-European Travel” registrerar European Travel Commission en stadigt ökande resvilja under de kommande månaderna. I den fjärde undersökningsvågen i början av december angav 52 procent av de tillfrågade européerna att de ville resa under de närmaste sex månaderna, vilket är fem procent mer än i den tredje vågen i början av november. Medan 27% av respondenterna i undersökningens tredje våg uppgav att de hade för avsikt att resa under perioden april till juni 2021, steg detta värde till 32 procent i den aktuella, fjärde undersökningsvågen.
Detta scenario bekräftas av det internationella flygförbundet IATA:s egna prognoser. Efter en global nedgång med 61 procent till 328 miljarder dollar under 2019/20 utgår IATA:s experter ifrån att de internationella flyglinjernas omsättning kan komma att öka med 40 procent till 459 miljarder dollar under år 2021.
Petra Hedorfer fortsätter:
– Trots återkommande lockdowns och restriktioner finns det anledning att vara försiktigt positiv. Utifrån de erfarenheter vi samlat under det senaste året kan vi förvänta oss ett ökat resande från Tyskland och Europa, särskilt under sommarmånaderna. De transatlantiska marknadernas incoming förväntas återhämta sig långsammare. Vi antar även fortsättningsvis att segmentet privatresor kommer att återhämta sig snabbare än affärsresor – affärsresesegmentet kommer under en tid framöver att präglas av hybridformat och onlineevenemang. Utifrån dessa antaganden kommer tysk incoming att år 2024 åter befinna sig på de incomingvolymer som uppnåddes före krisen. Men förutsättningarna för att den tyska turistbranschen ska återhämta sig är en fortsatt digital omvandling, innovationer och ett produktutbud som präglas av hållbarhet.
Nyckelord
Kontakter
Katherina KimProjektledare marknadsföring och press
Tel:+46 8 665 18 85katherina.kim@germany.travelBilder
Dokument
Om
Om DZT
Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT har representationer i 27 länder, som sammanlagt bearbetar mer än 40 marknader över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online, www.germany.travel/presse.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum