Mattias Ekström leder DTM-mästerskapet!

Mattias Ekström, vars uppladdning inför tävlingen på Norisring mest handlat om huruvida han skulle köra World RX på svenska Höljes eller DTM på tyska Norisring då de båda tävlingarna krockade i kalendern, fick nytta av sina chefers beslut att det skulle köras Audi RS5 DTM i stället för Audi S1 EKS RX.
Ett störtregn av sällan skådat slag drabbade Norisring strax innan starten av race 1 under lördagen, Mattias Ekström startade sin Audi RS5 DTM från sjätte startruta och på upptorkande bana handlade racet i stort om fajten mellan Ekström och Maxime Martin om andraplatsen bakom Bruno Spengler.
- Maxime var snabbare i regnet så jag lät honom köra förbi, konstaterade Ekström. Under de torrare sträckorna var det en tuff kamp och jag kunde köra om honom. Tyvärr hade jag lite för högt tempo i den första kurvan och han kunde ta tillbaka andraplatsen. Men jag kan inte klaga: Jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet.
Race två på söndagen skulle bli en ännu mer spännande föreställning, Ekström startade från femte startruta, men många av toppförarna valde att göra det obligatoriska depåstoppet tidigt i racet vilket rörde det till det i fältet.
BMW-föraren Bruno Spengler fick punktering efter omstart efter safety car på varv 32, Ekström tog flera placeringar i tumultet kring det, och strax därefter inträffade en stor krasch när Mercedes-föraren Gary Paffett kraschade in i muren i hög fart och därefter snurrade in i sidan på Audi-föraren Mike Rockenfeller. Loppet rödflaggades, men båda förarna kunde ta sig ur bilarna för egen maskin och rapporterades senare vara oskadda.
- Det visar att det är hög säkerhet i mästerskapet, jag tror det gick 270 km/h när Paffett kraschade, säger Gerhard Berger, före detta F1-förare och numera ordförande i DTM.
Det blev ett dock ett längre avbrott då armco-räckena måste lagas. Mattias Ekström startade fyra i omstarten efter regerande mästaren Marco Wittman och låg länge och jagade tredjeplatsen. På näst sista varvet tog Ekström sig förbi Wittman som dock touchade Ekström in i hårnålen på sista varvet vilket öppnade för Edoardo Mortara som tog sig förbi båda upp på tredje plats efter att Ekström, Mortara och Wittman korsat mållinjen i bredd! Ekström slutade fyra och leder nu mästerskapet med två poäng före Lucas Auer (Mercedes-Benz). Marco Wittman är under utredning för bestraffning för knuffen på Ekström. Enligt Ekström var det ett underhållande race:
- Starten gick inte så bra och stinten fram till rödflaggningen gick vilt till. Efter omstarten höll jag en fjärdeplats och drog sen fördel av fighten framför mig. Tyvärr så fick jag en push av Marco Wittmann i sista kurvan som gjorde att jag slutade fyra. Trots det var det en bra helg med många poäng och ledning i mästerskapet, konstaterade Ekström.
Nästa deltävling i DTM är 21-23 juli i Moskva, Ryssland.
Utan Ekström i EKS RX blev det tyvärr inga framgångar i World RX i Höljes, varken Mattias Ekströms stand-in PG Andersson, Topi Heikkinen eller Reinis Nitiss lyckades ta sig till final. Johan Kristoffersson vann och drar ifrån Ekström i totalen med 181 poäng mot Ekströms 143, och trots att Petter Solberg missade starten i semin och därmed en plats i finalen går han om Ekström i World RX-totalen med sina 150 poäng. Nästa deltävling i World RX är i Kanada 4-6 augusti.
Mästerskapsställning DTM
Mattias Ekström 89 p
Lucas Auer 87 p
Maxime Martin 78 p
Jamie Green 75 p
Mästerskapsställning World RX
Johan Kristoffersson 181 p
Petter Solberg 150 p
Mattias Ekström 143 p
Sebastien Loeb 125 p
Nyckelord
Bilder


Dokument
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
Redo för nya vägar – Audi avslöjar Q6 e-tron offroad concept24.1.2025 20:26:44 CET | Pressmeddelande
Under helgens alpina världscupstävlingar i Kitzbühel i Österrike presenteras Audi Q6 e-tron offroad concept. En ny prototyp med två elmotorer och systemeffekt på 380 kW som tack vare nyutvecklade portalaxlar kan klara stigningar på upp till 100 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum