Tre nya segrar för Volkswagen Dealer Team

Trots fem pallplatser av nio möjliga för Volkswagen Dealer Team så var det inte bara glädjeämnen under helgen i Halland.
Särskilt för Fredrik Blomstedt blev det en resa mellan himmel och helvete. Efter att under lördagen ha säkrat sin första pole position någonsin tog han sedan också sin första STCC-seger under söndagsförmiddagen. Blomstedt startade riktigt snabbt från sitt ytterspår och tog sig förbi stallkamraten Ekblom.
- Asgrym start, men jag var lite osäker precis före eftersom kopplingen började gå varm, berättade Blomstedt.
Från ledning rattade sedan stockholmaren sin Golf GTI TCR säkert fram till mållinjen, med två stallkamrater som skydd bakom.
- Jag hade hoppats på en pallplats, men att vinna hade jag verkligen inte väntat mig. Nu har jag fått till den helhet som jag har strävat efter, konstaterade en i det läget mycket lycklig Blomstedt.
Efter race två var känslorna också i svallning, men av en helt annan orsak. Ut på sista varvet låg han på fjärde plats, men brakade in i räcket i hög fart efter en punktering.
- Det var ingen pyspunka direkt, utan mer som att det exploderade.
Blomstedt klarade sig utan skador, men blev en dyrköpt erfarenhet rikare.
- Jag har nästan aldrig kraschat förut, och inte på det här sättet.
Där tog också race-helgen slut för Blomstedt. Bilen gick tyvärr inte att reparera i tid, men beröm fick han ändå av stallchefen Kristoffersson.
- En kanonhelg av Blomstedt. Han tar sin första pole och sin första racevinst.
I andra racet var det Fredrik Ekblom som tog över stafettpinnen på prispallens högsta steg. Blomstedt hade ledningen, men fick ett kast på bilen och utmanades över start- och målrakan av Johan Kristoffersson, som dock bromsade på sig och fick ta en sväng genom escape-vägen. Därmed passade Ekblom på att smita upp i en ledning som han sedan höll ända till mål.
- Himla skönt. Mina teamkamrater var lite för heta och då passade jag på, sammanfattade Ekblom efter sin 36:e STCC-seger.
Men även för närkingen blev det ett fall från himmel till helvete när det tredje racet skulle avgöras. I ledning med några varv kvar drabbades även Ekblom av en punktering.
- That’s racing, konstaterade Ekblom som summerade helgen med blandade känslor.
- Alltid underbart att komma till Halland, kul att få vinna ett race och samtidigt gå förbi Janne ”Flash” i antalet STCC-segrar.
- Men självklart är jag också superbesviken. Jag hade verkligen smak på mästerskapsledningen, men sekunderna senare sitter man i räcket, summerade Ekblom.
I det långa tredje-racet var det istället stallkamraten i Volkswagen Dealer Team/KMS, som tog över vinnarpositionen.
- Bitter sweet eftersom Fredrik försvann, konstaterade Johan Kristoffersson, men min bil var faktiskt som bäst i sista racet. Vi gjorde några ändringar för att avlasta vänster fram och det fungerade. Jag tyckte jag hade bra pace.
Med placeringsraden 2-4-1 blev också Kristoffersson helgens bäste poängplockare, trots 30 kilo extra vikt i lådan.
- Helt otroligt. Det trodde jag aldrig efter kvalet.
Fjärdeplatsen i andra racet sved ändå lite grann.
- Fjorton raka pallplatser, men nu sprack det, påpekade Johan som fram till dess hade stått på pallen i alla tävlingar i racing och rallycross sedan Barcelona i våras.
Pappa Tommy kunde ändå inte låta bli att imponeras av sonens framfart.
- Full straffvikt och ändå står han här som Västkustloppets totalsegrare som bästa poängplockare under helgen. Det är starkt.
Trots seger för Volkswagen Dealer Team i alla racen så behöll ändå Robert Dahlgren ledningen i förarmästerskapet.
- Vi kör varje tävling individuellt. Om vi enbart hade kört för titeln så hade vi matchat på ett annat sätt, men jag har tre kompetenta chaufförer i teamet, som alla är riktiga vinnarskallar, och jag vill att de ska få köra för segern varje gång, förtydligade Tommy Kristoffersson.
För övriga Volkswagen-förare innebar också helgen på Falkenberg blandade känslor. Lestrup Racing Team inledde med två kraschade bilar i en startsmäll i race 1. Både Dennis Strandberg och Albin Wärnelöv tvingades bryta.
- DNS direkt. Det var tufft där ett tag. Dessutom fick jag starta från depån i andra eftersom vi inte hann klart med bilen, men jag körde i alla fall upp till åttonde plats, konstaterade Wärnelöv, som till sist summerade helgen med ett stort leende efter att ha avslutat med sjätte plats.
- Supernöjd! Äntligen fick jag plocka med mig lite poäng.
Strandberg försvann även i andra racet, på grund av en punktering, och nollade också i tredje.
Nöjd var inte heller Andreas Ahlberg hos Micke Kågered Racing. Han var i allra högsta grad inblandad i startsmällen i det första racet och fick inte heller fullfölja andra loppet. Även här var det en punktering som satte stopp. I tredje racet kom Ahlberg ändå i mål på poängplats, sjunde, men var ändå besviken.
- Tjuvstart och drive through-bestraffning. Det var helt och hållet mitt fel, medgav Ahlberg, som annars hade imponerat under lördagens kval.
- Det gick ju så bra där. Jag gick för pallen idag, berättade Ahlberg.
Trots nya och hårdare däck blev det sammanfattningsvis många punkteringar på Falkenberg.
- Vi gjorde de tekniska inställningar vi kunde göra för att undvika det, men det hjälpte inte. Det här bör bli föremål för en intern diskussion inom STCC, tyckte Tommy Kristoffersson.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige
År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Nyckelord
Bilder








Dokument
Om
Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2024 levererade Volkswagen 4,8 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2024 totalt 29 156 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum