Johan Kristoffersson jagar mästerskapsledning i STCC

På Solvalla för tre veckor sedan bärgade Johan Kristoffersson två segrar, trots den skadade foten som nästan omöjliggjorde hans deltagande. Nu är foten bättre och Johan har kunnat fysträna en del efter rallycross-VM i Höljes. Cykel och rullskidor har stått på programmet.
- Jag har inte tänkt mycket bilsport de senaste dagarna. Istället har jag umgåtts med Zandra och Colin så mycket som möjligt. Och så har jag svarat på alla grattishälsningar. Jag tycker det är kul när folk skriver så jag vill gärna skicka ett tack tillbaka, berättar Johan, som inte har några problem alls att motivera sig för växlingen från VM till ett svenskt mästerskap.
- Jag fick ju stryk i senaste racet, så det är konkurrens på fullt allvar och inte bara från PWR utan även de andra teamen har visat att de har kapacitet. Det skulle vara väldigt roligt att gå upp i mästerskapsledning före de två sista deltävlingarna som jag missar, säger Johan som ligger tvåa, nitton poäng efter Robert Dahlgren, trots en missad deltävling.
28-åringen från Arvika har haft en fantastisk säsong hittills i sina båda Volkswagen-bilar, men nu handlar det faktiskt om en bana där han inte har någon stor segertradition, annat än i Porsche Carrera Cup. Det tänker Kristoffersson förstås ändra på med sin Golf GTI TCR.
- 2011 var jag där och jag vet exakt var på banan jag tappade tolv hundradelar till Fredrik Ekblom. Jag tänker hämta hem dem nu, säger den detaljstuderande sifferbitaren Kristoffersson.
Fredrik Ekblom har å sin sida mycket bra statistik på den snabba västkustbanan.
- Tror jag har vunnit sex gånger där så det är många goda minnen. Dessutom har jag haft sommarställe i Varberg och min fru kommer från Ullared, så det är ett ställe jag gillar skarpt.
Ekblom hade inte den poängutdelning han eller teamet önskade på Solvalla senast.
- Två pallplatser visserligen, men det var ett misstag att åka på den där tjuvstarten. Förutom den har jag ju faktiskt stått på pallen i alla race, påminner Ekblom, som är mästerskapstrea för närvarande.
Fyra ligger stallkamraten Fredrik Blomstedt och han har ingen erfarenhet alls av Falkenbergs-banan.
- Det är en snabbare bana, mer som Alastaro, och det ska passa mig bra. Mitt problem har varit att få upp temperaturen i däcken, men jag tror jag har knäckt den koden nu, säger Blomstedt.
Till den här helgen är det dock nya däckuppsättningar som gäller. STCC har valt att gå över till en hårdare gummiblandning och det är bara att gilla läget enligt Volkswagen Dealer Teams stallchef Tommy Kristoffersson:
- Man får så fort som möjligt lista ut hur de fungerar och vi har hittills varit snabba på att lära oss. Jag tror att de nya däcken kommer att gynna de riktigt duktiga chaufförerna, säger Tommy som själv vann sin första seger på Falkenberg 2001 och är väl bekant med banans svårigheter.
- Det finns en del snabba och utmanande partier på baksidan, ett nålsöga som ska passeras varje varv, in mot Bettan Valley.
Stallchefen i KMS sätter förstås upp höga mål inför helgen:
- Laginsatsen är det viktiga, men sedan vill vi också få ordning på tabellen individuellt och hoppas att någon eller några av våra gubbar överträffar sig själva.
Volkswagen-kollegorna i Lestrup Racing Team kommer till Falkenberg vid gott mod efter Dennis Strandbergs fina resultat på Solvalla.
- Vi kom fram till att Dennis var tredje bästa poängplockare där och vi vill gärna upp någon placering ytterligare, säger stallchefen Fredrik Lestrup och fortsätter:
- Det här är första banan för i år där Dennis har kört tidigare, en snabb bana som passar honom bra.
För den andre föraren under Lestrups vingar, Albin Wärnelöv, Experion Racing, är förutsättningarna delvis annorlunda.
- Farten finns där, men för honom gäller det att tagga ner lite och se till att komma i mål, påpekar Fredrik Lestrup.
Även det tredje Volkswagen-gänget, Micke Kågered Racing, drog på sig ett par nollor på Solvalla, men Andreas Ahlbergs fina sjätteplats i sista racet visade att teamet har börjat hitta rätt med inställningarna på sin Volkswagen Golf GTI TCR.
- Det var lite motflyt där, men det fungerade ändå bra och när det gäller Falkenberg så gillar Andreas banan, säger Micke Kågered.
Precis som många andra konstaterar Kågered att kvalet på lördag eftermiddag, med många bilar på det ganska korta Falkenbergs-varvet, blir en intressant utmaning.
- Det gäller att hitta ett bra frivarv.
Fredrik Ekblom instämmer i det resonemanget.
- Det kommer att ställa stora krav på ingenjörerna att hitta rätt läge för förarna att göra ett bra varv.
Kvalet körs från kl 15:30 på lördag medan första tävlingsrace startar kl 11:00 på söndag. SVT1 sänder på söndag från kl 13:30.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige
År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder






Dokument
Om
Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2024 levererade Volkswagen 4,8 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2024 totalt 29 156 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum