Sverigedemokraterna utklassar i sociala medier
- Att Sverigedemokraterna satsar på sociala medier för att nå ut till sina väljare har vi sett under många år. Men att de lyckas skapa så otroligt många fler interaktioner än övriga partier är något förvånande, säger John Rosenbaum, chef för sociala medier på Retriever.
Retriever har tittat närmare på partiernas närvaro och interaktioner på Facebook, Twitter och Youtube. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Sverigedemokraterna har drygt 240 000 följare i sina sociala kanaler, något fler än Socialdemokraternas 226 000 följare. Däremot skapar Sverigedemokraternas inlägg över två miljoner interaktioner i form av likes, kommentarer och delningar, samtidigt som Socialdemokraterna skapar drygt 670 000 interaktioner.
På Youtube är Sverigedemokraterna särskilt framträdande. Partiet skapar i genomsnitt 400 interaktioner per inlägg i form av likes, dislikes och kommentarer. På andra plats kommer Vänsterpartiet med drygt 50 interaktioner per filmklipp. Ett flertal partier har stängt kommentarsfältet för majoriteten av de egna filmklippen.
- Hur man än vrider och vänder på det är Sverigedemokraterna en klar vinnare på Youtube. De har flest följare, flest likes, flest kommentarer, både positiva och negativa, samt har fri debatt i kommentarsfälten på nästan alla deras videos. Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet gör precis tvärtom och har låst möjligheten till kommentarer och därmed debatt. Det finns anledning att undra varför, då sociala medier och kanaler som Youtube handlar om dialoger och inte monologer, fortsätter John Rosenbaum.
Även på Facebook har Sverigedemokraterna en tydlig dominerande ställning. Sedan den 1 januari förra året har Sverigedemokraterna publicerat drygt 750 inlägg på Facebook. Inläggen har skapat nära 1,8 miljoner reaktioner, delningar och kommentarer. Det är betydligt fler interaktioner än vad Vänsterpartiet, som publicerar näst flest inlägg bland partierna, har på Facebook med nära 700 000 interaktioner.
- Facebook är en otroligt viktig plattform med sin breda demografi på över fem miljoner svenska användare och förhållandevis låga marknadsföringskostnader. Då tre av fyra internetanvändare i Sverige använder Facebook skapas stora möjligheter att nå ut till väljarna och skapa interaktioner med relativt små medel. Här är partierna framgångsrika på olika sätt. Sverigedemokraterna har flest följare och skapar mest interaktion och engagemang på Facebook, både totalt sett och i genomsnitt per följare. Däremot kommenteras Socialdemokraternas inlägg betydligt mer, vilket beror på att partiet svarar på väldigt många kommentarer, oavsett om det är åsikter eller frågor. De gör detta konsekvent, precis som Moderaterna, jämfört med Sverigedemokraterna som inte kommenterar lika frekvent eller framgångsrikt. Dialoger fungerar och Socialdemokraterna och Moderaterna tar debatten på Facebook, säger John Rosenbaum.
Centerpartiet och Moderaterna är däremot aktiva och publicerar flest inlägg på Twitter. Moderaterna är också det parti med flest följare men skapar, i genomsnitt per inlägg, bara en fjärdedel av interaktionerna som Sverigedemokraterna gör på Twitter.
- Moderaterna verkar ha ett tydligt fokus på Twitter. De har tillsammans med Liberalerna och Sverigedemokraterna, växt mest sedan valet 2014. Moderaternas följarskara har växt med 242 % sedan förra valet och de har hittat rätt med sina budskap, genom att få både flest likes och retweets per inlägg. Twitter är en plattform som ifrågasatts de senaste åren utifrån ett interaktionsperspektiv, och det är ganska tydligt att vissa partier inte lägger sitt fokus här. Centerpartiet och Kristdemokraterna får minst interaktioner av riksdagspartierna, följt av Feministiskt Initiativ och Piratpartiet som knappt använder Twitter alls, säger John Rosenbaum.
Nyckelord
Kontakter
John RosenbaumNordic Social Media Business Manager
Tel:076-000 10 11john.rosenbaum@retriever.seBilder
Om
Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.
Följ Retriever
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Retriever
Retriever and Infomedia join forces to strengthen their presence in media monitoring and intelligence1.7.2024 13:37:50 CEST | Pressmeddelande
Retriever Group is merging with Danish Infomedia Group. The ambition is to create the necessary scale to continue to be able to offer competitive products to our customers.
Världspolitik bakom årets mest omskrivna personer25.12.2022 11:16:51 CET | Pressmeddelande
Rysslands president, Vladimir Putin är årets mest omskrivna person. Det visar Retrievers årliga mediemätningen som tas fram i samarbete med TT. Totalt har över 400 000 artiklar publicerats om Rysslands krig mot Ukraina och Putin är närvarande i var tredje.
Pandemin behåller sitt grepp om media22.12.2021 21:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetsteman som klimatet och organiserad brottslighet tar allt större plats i media. Sport- och kulturevenemang får topplaceringar tillsammans med heta inrikespolitiska händelser. Trots det rapporteras det fortfarande överlägset mest om coronapandemin. Det visar Retrievers och TT:s mätning över årets största nyhetshändelser.
Bygger vidare på framtidens analyserbjudande9.11.2021 13:33:17 CET | Pressmeddelande
Analys handlar inte enbart om data. Självklart är data en otroligt viktig förutsättning för bra analyser men mängden data vi idag har till vårt förfogande kan medföra andra utmaningar dvs hur vi ska tolka den och komma fram till rätt slutsatser.
Ny styrelse för medieanalysföretaget Retriever18.2.2020 14:05:49 CET | Pressmeddelande
Medieanalysföretaget Retriever får en ny styrelse. Förändringen är ett led i att förbereda bolaget för en ny fas med ökat fokus på tillväxt och internationalisering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum