25-årsjubileum för Audi A4

För 25 år sedan rullade den första generationen Audi A4 av produktionsbandet i Ingolstadt. Sedan dess har mer än 7,5 miljoner bilar tillverkats av modellen som nu är inne på sin femte generation. 2018 såldes 344.586 bilar, vilket gjorde modellen till den mest efterfrågade från märket med de fyra ringarna. Var femte bil från Audi är idag byggd på modellserien.

Audi A4 satte en helt ny standard när den lanserades 1994 och efterträdde Audi 80. Elegant och samtidigt sportig blev den en storsäljare redan det första helåret 1995 med mer än 272.052 bilar.  Sedan dess har Audi A4 har varit en symbol för  premiummärket med sin innovativa teknik. Idag är Audi A4 volymmodell i både Kina,Tyskland och USA.

Med en total produktion på mer än 7,5 miljoner bilar är Audi A4 den mest framgångsrika modellen i Audi-programmet. Sedan 2007 tillverkas den inte bara vid huvudkontoret i Ingolstadt utan även i tyska Neckarsulm och lokalt i Kina och Indien.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.