25-årsjubileum för Audi A4

För 25 år sedan rullade den första generationen Audi A4 av produktionsbandet i Ingolstadt. Sedan dess har mer än 7,5 miljoner bilar tillverkats av modellen som nu är inne på sin femte generation. 2018 såldes 344.586 bilar, vilket gjorde modellen till den mest efterfrågade från märket med de fyra ringarna. Var femte bil från Audi är idag byggd på modellserien.

Audi A4 satte en helt ny standard när den lanserades 1994 och efterträdde Audi 80. Elegant och samtidigt sportig blev den en storsäljare redan det första helåret 1995 med mer än 272.052 bilar.  Sedan dess har Audi A4 har varit en symbol för  premiummärket med sin innovativa teknik. Idag är Audi A4 volymmodell i både Kina,Tyskland och USA.

Med en total produktion på mer än 7,5 miljoner bilar är Audi A4 den mest framgångsrika modellen i Audi-programmet. Sedan 2007 tillverkas den inte bara vid huvudkontoret i Ingolstadt utan även i tyska Neckarsulm och lokalt i Kina och Indien.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.