Ett nytt perspektiv på problematisk skolfrånvaro
Det var på konferenser om lågaffektivt bemötande de träffades.Maria Bühler och Terése Österholm, båda psykologer med lång erfarenhet från skolans värld, och Annelie Karlsson, specialpedagog och med bakgrund som rektor inom särskolan. Tillsammans bestämde de sig för att skriva en bok om problematisk skolfrånvaro hos barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, en grupp som författarna menar ofta glöms bort i debatten.
”När vi började med den här boken hittade vi i princip ingenting skrivet om autism och skolfrånvaro”, säger Annelie Karlsson, som själv har barn med NPF-diagnoser. ”Ändå är det här en grupp barn som är särskilt utsatta i skolmiljön och står för en stor del av frånvaron. Vi kände att vi behövde ändra på det.”
Det lågaffektiva förhållningssättet ”Den som tar ansvar kan påverka” är ett genomgående tema i boken. Och med det kommer också större fokus på skolans roll.
”Många i skolan ställer direkt frågan ”vad händer därhemma?” när ett barn inte dyker upp. Istället borde man fråga sig ”vad är det vi har missat?” och ta ägandeskap över problemet. Alla barn vill gå i skolan, bara det är möjligt”, säger Terése Österholm.
En stor anledning till det ökande problemet med skolfrånvaro menar författarna är kraven i den nya läroplanen. Det tillsammans med principen om att inkludera alla i vanliga klasser är förödande för barn med autism eller ADHD.
”Förmågorna man kallar ”the big five” i läroplanen, som t ex metakognitiv förmåga och procedurförmåga är precis det som de här eleverna inte klarar av. Det blir alltså i princip omöjligt att bli godkänd och då är det inte konstigt att man ger upp och inte vill gå till skolan”, säger Maria Bühler.
För att få eleven tillbaka till skolan är det viktigt att kartlägga förmågor, miljö och bemötande och anpassa situationen efter barnets behov, menar författarna. Dessutom måste man agera snabbt. Enstaka frånvarotimmar och kortare perioder av bortavaro är ofta tecken på att något är fel och ett förebyggande arbete måste sättas in. Och till föräldrar i den här situationen är författarnas råd enkelt:
”Stå på er!”
Nyckelord
Kontakter
Susanna MagnussonFörläggare psykologi
Tel:046-31 22 05susanna.magnusson@studentlitteratur.seLänkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
