
Den digitala framfarten - MEDICA HEALTH IT FORUM lyfter fram möjligheter och perspektiv för sjukvården

Från Chatbotar, artificiell intelligens, Big Data till Health Cloud
Izzy is your friend. She understands you and helps you being prepared by keeping track of your menstrual cycle, så beskriver den kvinnliga chatboten Izzy tjänsten ”Izzyperiod” på Facebook. Izzyperiod har redan över 8000 följare. Kanske inte så ovanligt om det inte handlat om artificiell intelligens.
Att simulera en naturlig konversation med hjälp av en chatbot kommer att bli allt vanligare för till exempel kunddialoger inom sjukvården. Trender och teman för digitalisering inom sjukvården presenteras på MEDICA HEALTH IT FORUM. Det är en plattform på denvärldsledande medicinteknikmässan Medica 2017 i Düsseldorf, 13 till 16 november. Medica med över 5000 utställare presenterar medicintekniken av idag. På årets forum presenteras artificiell intelligens (AI), precisionsmedicin, Internetmedicin, Big Data och ”Participatory Health” men även Chatbotar finns med i det spännande utbudet.
När det gäller den kvinnliga Chatboten Izzy så är den baserad på Facebooks Messenger. Därför behövs varken App eller mjukvara och interaktionen blir minst sagt annorlunda, eftersom samtalen sker mellan en levande individ och en digital Chatbot. Just Izzyperiod, är en tjänst som vänder sig till unga kvinnor i samhällen där samtal kring t ex graviditet kan vara känsliga eller till och med omöjliga.
”Precision Medicin” eller individualiserad medicin, som den också kallas, är ett annat område med stark tillväxtpotential. I Tyskland har regeringen verkligen tagit fasta på detta och satsar denna mandatperiod drygt 700 miljoner Euro för forskning inom området. Utvecklingen befinner sig fortfarande i ett skede med vissa hinder som måste övervinnas, innan forskningens resultat kommer slutanvändarna tillgodo. Det är exakt målet för Professor Erwin Böttingers forskning. Han är verksam på Hasso-Plattner-Institutet och deltar den 13 november som huvudtalare i paneldiskussionen ”The Future is digital. How Data and Analytics will transform the Healthcare Market" (in the next 5 years) på Medica Health IT Forum på Medica Düsseldorf.
Information, bakgrund, program och teman på MEDICA HEALTH IT FORUM hittar du på: http://www.medica.de/mhif1
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren