
Näringslivets krav på Tysklands nästa regering

Valet till förbundsdagen i söndags har skakat om det politiska landskapet i Tyskland. Angela Merkels kristdemokratiska CDU/CSU är fortfarande landets största parti men har tappat många röster jämfört med 2013. Koalitionspartnern SPD gjorde sitt sämsta val någonsin och står inte längre till förfogande för en framtida regeringsbildning.
Valets stora vinnare blev däremot högerpopulistiska och främlingsfientliga AfD som blev tredje störst och för första gången tar plats i parlamentet. Även liberala FDP ökade kraftigt och kommer tillbaka till förbundsdagen efter fyra år utanför. Det nya parlamentariska läget försvårar regeringsbildningen i Europas största ekonomi.
Stabil regering behövs
Tyskland behöver en stabil regering i dessa svåra tider och enligt Eric Schweitzer, styrelseordförande för DIHK, de tyska handelskamrarnas centralorganisation med säte i Berlin, kommer näringslivet att ge stöd åt den regering som med handlingskraft tar sig an nyckelfrågorna inför framtiden.
DIHK, som företräder runt 3,6 miljoner tyska företag i alla branscher och storlekar, har i samband med valet sammanställt en rad frågor som man vill att den kommande tyska regeringen tar tag i för att förbättra förutsättningarna för näringslivet. Listan baseras på resultaten från en undersökning bland 1 800 företag som är medlemmar i någon av de regionala tyska handelskamrarna, IHK.
Budskapet från företagen är entydigt: Det ekonomiska läget är bra – utan tvekan. Men företagen oroar sig för om det kommer att fortsätta så här bra. Inom många viktiga framtidsområden registrerar företagen mer stillestånd än framåtrörelse. Näringslivet förväntar sig nu ett modigt startskott.
Investeringar för framtiden
Vår centralorganisations förslag, baserat på undersökningen, är ett så kallat ”koalitionsavtal för investeringar” (Koalitionsvertrag für Investitionen). Tre områden har identifierats som särskilt viktiga för det tyska näringslivet: arbetskraftsförsörjningen, en modern infrastruktur och mer frihet för företagen.
Vad gäller den första punkten vill man bland annat förbättra möjligheterna att förena föräldraskap och arbete. Barnomsorgen ska byggas ut och fler skolor ska erbjuda undervisning eller fritidsverksamhet på eftermiddagar.
Dessutom förespråkar man enklare regler för att kunna anställa invandrare. Mer än 70 procent av företagen säger att det tyska näringslivet är beroende av utbildad arbetskraft från utlandet. Främlingsfientlighet har det tyska näringslivet därför inte råd med. Företagen önskar sig mer transparenta regler för invandringen och mer rättssäkerhet när det kommer till integrationen av flyktingar.
Bredbandsutbyggnad i hela landet
Inom infrastrukturområdet pekar man på behovet av fortsatt stora investeringar i vägar och järnvägar. Elnätet måste byggas ut för att klara energiomställningen och kostnaderna behöver sjunka för att förhindra att fler producerande företag med hög elförbrukning lämnar landet.
Högst på prioritetslistan står dock digitaliseringen och där särskilt utbyggnaden av bredbands- och fibernätet.
– Behovet av dataledningar med hög kapacitet och tillförlitlighet ökar snabbare än utbudet i Tyskland. Och varje region måste kunna vara med på tåget mot näringslivet 4.0. Just de starka regionerna är en av Tysklands centrala styrkor. Vi får inte nöja oss med att kunna streama filmer utan avbrott i storstadsområden. Även ute på landet behöver de tyska världsmarknadsledare – dagens och framtidens – vara anslutna till den digitaliserade världsekonomin, säger Eric Schweitzer.
Stor frustration över byråkratin
”Mer frihet till företagen” är till sist rubriken för ett område som omfattar krav på mindre byråkrati, mer företagsvänliga planerings- och tillståndsprocesser, fler e-tjänster hos myndigheterna, ett enklare skattesystem och skattelättnader.
Viktigast är färre föreskrifter och en enklare förvaltning. 60 procent av företagen vill att den nya regeringen allra först tar tag i att minska byråkratin. Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen kan bidra till detta: Sju av tio företagare vill kunna sköta alla sina myndighetsärenden via nätet enligt studien.
DIHK menar att Tyskland behöver satsa på alla dessa områden för att inte tappa i internationell konkurrenskraft. De flesta faktorer som ingick i undersökningen bland medlemsföretagen har fått sämre bedömningar än för fyra år sedan, trots ett betydligt bättre ekonomiskt läge idag jämfört med 2013.
I välutbildad arbetskraft, en modern infrastruktur och mer frihet för företagen ligger framtiden för tysk ekonomi. Det behöver både politiken och näringslivet investera i. Sådana investeringar är även viktiga för sammanhållningen i samhället.
Nyckelord
Kontakter
Malin Johanssonkommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.