
Transport och logistik hakar på digitaliseringen

Logistikindustrin går in i en ny fas
Internet of things, industri 4.0 och digitaliseringen säkrar företagens konkurrenskraft. Det gäller logistikleverantörer likaväl som shippingagenter. Just nu känns marknaden för drönare, tjänsterobotar, eller 3D-tryckare fortfarande begränsad. Den sociala acceptansen och ett bredare användande ifrågasätts. Men frågan är om det fortfarande kommer att vara så om fem, tio eller femton år? Digitaliseringen står i fokus hos de flesta transport- och logistikföretagen. ”Tyvärr ligger logistikindustrin fortfarande efter i denna utveckling jämfört med annan industri, men den har i alla fall startats”, säger Alexis von Hoensbroech, styrelsemedlem, ansvarig för produktion och försäljning på Lufthansa Cargo AG.
Transport- och logistikprocesserna blir allt smartare
Tyska Hoyer har de senaste åren arbetat intensivt med att utveckla en smart tank som levererar automatiserad data till logistikkedjan. För containertransport kommer Hoyer Group även att införa sömlös transportövervakning varje definierad tidpunkt. Till skillnad från den generella cargosektorn, där man enbart övervakar platsen, så bevakas godset här under själva transporten inklusive alla parametrar såsom temperatur, tryck, fyllningsnivå och densitet kontrolleras”.
Industri i förvandling, digitalisering skapar nya affärsidéer
Digitalisering och big data skapar grunden för nya affärsidéer och modeller. ”Hela transport och logistikindustrin genomgår för tillfället en transformering som vi aldrig tidigare har sett” menar Dietrich Müller, VD för Fleetboard GmbH. Fleetboard har specialiserat sig på telematiksektorn sedan år 2000 och presenterar konkreta lösningar inför utmaningarna tillsammans med 2160 andra företag på världens största fackmässa för transport och logistik, transport logistic 2017 i München den 9 till 12 maj i år.
Transport logistic ökar utställarantalet med 5.4 procent och de nio mässhallarna är fullbokade. Mässan upplever tillväxt inom alla områden men framför allt inom logistiktjänster och IT.
Det kompletterande kongressprogrammet är som alltid högaktuellt. Den internationella marknaden diskuteras och istället för fokus på de klassiska länderna Kina och Indien, ligger det i år på fyra andra kandidater med stor potential. Polen ett logistiknav i Europas inland, Iran med en uppdämda efterfrågan, USA i fasen “America first” och inte minst vågen av innovationer från Silicon Valley och Sydafrika. Ämnen och det starka intresset för mässan visar att industrin ser riskerna med de nationella protektionistiska tendenserna och ur ett globalt perspektiv måste hitta vägar att ta itu med det. Följ debatten på plats.
Nyckelord
Kontakter
Frank Luthardtwebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin Johanssonkommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder

Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren