
LED-teknik i kampen om detaljhandelns konsumenter

I en digital värld med ökad e-handel behöver den stationära butiken förstärka sin position. En av butikens möjliga byggstenar för att konkurrera är ljussättningen. En ljusdesignad miljö bidrar till en positiv köpupplevelse, vilket resulterar i att kunden spenderar både mer tid och pengar i butiken. LED-teknikens revolutionerande utveckling ligger till grund för oändliga möjligheter att gestalta en butikslokal med hjälp av ljus.
Den globala mötesplatsen för detaljhandeln, Euroshop 5 till 9 mars 2017, har även en belysningssektorn där över 200 internationella utställare visar butiksinnehavare, arkitekter, belysningsplanerare och -designers, hur flexibel och variationsrik användningen av ljus är. Vi får se hur ljusstyrka och färgsättning kan skifta alltefter hur dagsljuset förändras. Ljussättning kan skapa stämningar och ge en behaglig atmosfär både för kunder och personal. Ljusplaneringen sker t ex via rörelsestyrning, användarvänliga appar eller professionella ljusstyrningssystem. Idag är ljusdesignen en del i butikens helhetskoncept och återspeglar ibland till och med företagets varumärke. Ett bra exempel på lyckad ljusanvändning är den Argentinska varuhuskedjan Falabella. De har med hjälp av LED-teknik utrustat alla sina filialer med moderna och flexibla belysningskoncept. Deras belysningsapp orkestrerar ljussättningen alltefter skiftande säsong och höjdpunkter. En sofistikerad ljussättning aktiverar kunden, den livar upp butiken och styr kundens uppmärksamhet, t ex mot ett visst varusortiment. Det ger en komplett ny flexibilitet och dynamik för hela ljusdramaturgin.
Digital Signage i kombination med kompletterande ljuskällor såsom t ex LED-lister och -skärmar, tillsammans med övrig belysning i butiken, används allt oftare. Detaljhandeln är väldigt kostnadsmedveten och vill förstås gestalta den attraktiva inköpsvärlden, så energieffektivt som möjligt. För det är LED-tekniken är ett mycket bra alternativ.
Människans individuella behov och förväntningar är i fokus när det gäller ljussättning. Nya forskningsresultat visar hur ljus påverkar oss biologiskt och emotionellt (Human Centric Lighting/HCL). Resultat ligger till grund för nya moderna ljuskoncept. Kundernas hälsa och välbefinnande i naturligt ljus fungerar nämligen även i konstgjort ljus. Baserat på resultaten från en HCL fallstudie, gjord för den tyska livsmedelshandeln, demonstrerar bland annat ljustillverkaren Oktalite, hur HCL praktiskt kan fungera.
Euroshop 5 till 9 mars 2017 i Düsseldorf, Tyskland. www.euroshop-tradefair.com
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.