
Vintage inspirerar på glasögonmässan opti

På ”Vintage Passion”, ett nytt område på opti, står klassiker i rampljuset. Efterfrågan på originalbågar från efterkrigstiden fortsätter. I !HOT-Area i hallen C1 visas dessa klassiker, bågar som utstrålar en tidsanda. Samlare från hela Europa, beundrare, optiker och designers samlas för dagliga diskussioner och samtal i antingen Vintage-Summit eller på ”Talk”. Här stöter designrookien på designikonen.
Varför heter det egentligen vintage? Och hur påverkar denna trend ögonoptikerna och industrin? En designguru, en psykolog och en designer ger svar. En av dom är designikonen Robert La Roche. ”Vintage betyder helt enkelt ”bra årgång”. Glasögon som förtjänar att kallas vintage är original gjorda efter 1950. De skapade samtalsämnen och representerade sin tid”, menar La Roche.
Originalbågar ska vara garanterat oanvända och kommer oftast från tillverkarnas eller optikernas gamla lager. Originalbågar La Roche, från 1973 till 1999, har på grund av design, material och detaljer fått ren kultstatus. För alla dom som älskar dessa original finns de fortfarande att hitta på La Roches arkiv i Wien. Med sin utmärkande design och en anpassad marknadsföring, revolutionerade företaget glasögonbranschen. På Opti-Forum kommer La Roche, för sin passion för bra glasögondesign, att prata med designers från idag. Söndag 29 januari 2017 kl. 15.20 gästar han ”Designikoner möter designrookies”. Dagens unga designers inspireras gärna av de gamla klassiska vintagemodellerna.
På ”Pantheon för bågar” (Pantheon der Fassung) på "Vintage Passion" i hallen C1, visar en rad kända glasögonsamlare sina fantastiska vintagebågar. Ett mecka för alla som älskar retro.
Efterfrågan på vintagebågar är så pass stor idag att det till och med finns en marknad med falska vintageklassiker. Hur skyddar man sig mot kopior? Robert La Roche säger, ”Den som köper vintage idag ska se upp för nygjorda falska vintagebågar. Dessa känner man bland annat igen genom ”CE” märkningen, som först kom på 90-talet. Vintage älskas just för sin originalitet, kvalitet och hantverk.
Opti 2017 i München äger rum mellan den 28 till 30 januari 2017 i München, Tyskland.
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.