
Företagare, lär er tyska

Det finns potential för ett betydligt mer intensivt handelsutbyte med Tyskland. Nyckeln till förståelsen för den tyska affärskulturen ligger i språket. Det norska exemplet visar att en tydlig kraftsamling kan ge effekt, skriver Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph-Georg Tischer i Dagens industri idag.
Tyskland är viktigt för Sverige – på ett politiskt och framför allt ekonomiskt plan. Det är statsbesöket denna vecka, där kungaparet har sällskap av flera ministrar och en näringslivsdelegation, ett tydligt bevis på. I Tyskland kommer besöket att skapa uppmärksamhet kring svenska värderingar, lösningar, företag och produkter.
Sådant betyder mycket för handelsutbytet mellan länderna. Tyskland är sedan länge Sveriges viktigaste handelspartner. Men relationen tas lätt för given och möjligheterna hamnar i skymundan av initiativ som fokuserar på Asien och andra tillväxtmarknader.
Potential för högre tillväxt
Under de senaste åren har handeln med Tyskland hållit sig på en stabil nivå med en hållbar tillväxt. Men potential finns för ett betydligt mer intensivt utbyte med världens fjärde största ekonomi.
Tyskland är en av de drivande krafterna bakom digitaliseringen av industrin och hela näringslivet. Svensk kompetens inom it och industri är eftertraktad för att omsätta denna strategi. Energiomställningen erbjuder goda affärsmöjligheter för svenska energi- och miljöteknikbolag, byggbranschen är på jakt efter nya lösningar för hållbart byggande i båda länder och ökad konsumtion gör det attraktivt för svenska detaljhandelsföretag att ta steget in på den tyska marknaden, och omvänt. Lägg därtill gynnsamma förutsättningar som geografisk närhet, näringsliv som matchar varandra och goda transportförbindelser så blir det tydligt att det finns möjlighet till ökad export.
Språket är nyckeln
Vad hindrar då företagen från att sälja mer till Tyskland? Bristande kunskaper om affärskulturen och kommunikationsbarriärer svarade exportföretagen när vi ställde frågan till dem. Byråkrati, skatter och andra tariffära handelshinder kom först därefter.
Att kunna kommunicera på ett effektivt och förtroendeskapande sätt är en av de viktigaste förutsättningarna för goda och hållbara affärer. Naturligtvis kan man sköta förhandlingar och hålla kontakt med de flesta tyska näringslivsföreträdare på engelska. Men nyckeln till förståelsen för affärskulturen ligger i språket. I vår senaste konjunkturbarometer svarade nästan 60 procent av de deltagande svenska företagsrepresentanterna att tyskkunskaper är viktiga eller mycket viktiga för affärsrelationerna med Tyskland. Många är på jakt efter medarbetare som kan tyska. Och omvänt menade nästan alla tyskar som har tyskspråkiga affärspartner i Sverige att det underlättar samarbetet.
Allt färre läser tyska i Sverige
Därför är det oroande att antalet elever som läser tyska i skolan i Sverige har halverats de senaste 15 åren. Många skolor erbjuder inte ens tyskundervisning. Det finns i dag avsevärt fler tyskar som lär sig svenska på universiteten i Tyskland än svenskar som läser tyska.
Det saknas inte initiativ och aktörer som engagerar sig för att fler ska välja språket. Tyska utbildningsdepartementet har sedan nio år tillbaka en medarbetare i Sverige som jobbar för att fler skolor ska erbjuda tyskundervisning. Goethe-institutet erbjuder språkkurser och läromaterial och samarbetar med skolor. Tyskkurser för vuxna finns hos många språkförmedlingsföretag, studieförbund och högskolor samt via Svensk-tyska språkfonden. Och Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder därutöver praktik hos och bilateralt utbyte mellan våra medlemsföretag i Tyskland och i Sverige.
Framgångsrik Tysklandsstrategi i Norge
Men om detta inte räcker för att vända trenden, vad mer kan vi göra? Kanske kan vi lära av Norge, vars viktigaste handelspartner också är Tyskland. Norge har en tydlig Tysklandsstrategi med målsättningen att öka handeln, det kulturella och politiska utbytet. Till strategin hör en handlingsplan för varje definierat samarbetsområde: näringsliv, energi, politik, kultur och forskning för att nämna några.
Norge, som också såg dalande siffror för tyska i skolan, kan nu glädjas över att allt fler elever läser tyska igen. Norska Fremmedspråksentret rapporterar ”att ökningen beror på att Undervisningsministeriet prioriterar tyska som främmande språk i de norska skolorna och att riktade insatser lett till resultat”. Och inte bara det. Enligt våra kolleger på Tysk-Norska Handelskammaren har intresset från norska bolag och organisationer för den tyska marknaden ökat kraftigt sedan strategin sjösattes.
Exemplet visar att en tydlig kraftsamling kan ge effekt. I Sverige skulle en liknande strategi också kunna leda till positiva resultat på många olika plan: fler elever som lär sig tyska, fler samarbeten inom forskningen och fler företag som nyttjar potentialen på den tyska marknaden. Tysklands betydelse för Europas ekonomi och politik lär knappast minska under de kommande åren.
Ralph-Georg Tischer
vd för Tysk-Svenska Handelskammaren
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren