
50 år Euroshop – världsforum för detaljhandeln!

Året då låten Yellow Submarine dök upp i etern och VM i fotboll på Wembley skakade om historien, skrevs även Düsseldorf in i historien. Den 11 till 15 juni 1966 ägde den första Euroshop rum. På den tiden var det ingen som förstod att det skulle komma att bli den världsledande fackmässan för detaljhandelsvärlden.
Idén till att skapa Euroshop kom genom den massiva förändringen som höll på att ske inom detaljhandeln. I mitten på 60-talet hade självbetjäningskoncepten avslutat sin experimentella fas i Europa och börjat etablera sig inom livsmedelshandeln. De små kvartersbutikerna började försvinna och Albrecht Brothers revolutionerade med sitt butikskoncept. Butiksinredning, öppna hyllor, gångar och displayer med specialpriser övertog istället för diskar, lådor och glasvitriner. Detta var nytt för såväl handlaren som konsumenten. Hittills hade köparen fått vänta vid disken tills det var dennes tur. Butiksassistenten plockade ihop, portionerade och vägde varorna personligen. Nu blev det plötsligt istället öppna displayer och skyltfönster.
1965 beslöt därför Messe Düsseldorf att tillsammans med EHI Retail Institute, på den tiden fortfarande “Institut für Selbstbedienung” (Self-Service Institute), att starta en ny fackmässa speciellt för detaljhandeln. EuroShop – The European Exhibition and Congress “Moderne Läden und Schaufenster” (Modern Stores and Shop Windows).
Det var med en viss skepsis som man såg på den nya fackmässan. Tidningarna rapporterade om att nio organisationer var emot och endast 4 för den nya mässan. Bara två år senare, på EuroShop i 1968, hade kritiken ebbat ut och pressen jublade istället om att “den andra europeiska detaljhandelsmässan fått en internationell position”. Pressen fortsatte med att “Uniformiteten bland montrarna…banat väg för att våga prova något nytt så till den grad att inte ens experterna hade förväntat sig det”.
Sedan dess har utvecklingen inom detaljhandeln gått hand I hand med Euroshop.Mässan är en innovativ plattform, en trendsättare, ett diskussionsforum och ett kreativt nav med nya idéer för detaljhandeln. Den internationella detaljhandeln ser fram emot den 19:e Euroshop som äger rum den 5 till 9 mars 2017. Runt 2500 utställare från över 50 länder visar allt som behövs för den globala detaljhandeln. På grund av den stora efterfrågan på utställningsyta kommer Euroshop att öppna ytterligare en hall så att det totalt finns 17 hallar tillgängliga. Men även Euroshop startade en gång smått. 1966 var det totalt 331 företag som deltog och endast 55 av dem kom från utlandet. Utställningen hade 17 193 kvadratmeter nettoyta och 28 762 fackbesökare imponerades av ”modern drugstore”, ”Frozen Goods the merchandise of the future” eller ”Selling Textiles Up to Date”.
2017 blir åter igen en milstolpe i utvecklingen för denna globalt ledande mässa. Den tidigare indelningen i fyra segment kommer 2017 att lämna plats för ett mer sofistikerat framtida system, uppdelat i sju upplevelsedimensioner: POP Marketing, Expo & Event Marketing, Retail Technology, Lighting, Visual Merchandising, Shop Fitting & Store Design and Food Tech & Energy Management. Ett system som ger Euroshop möjlighet till att skapa mer flexibla rambetingelser och massor av fritt utrymmer för presentationer av framåt visande utvecklingar och innovativa produkter för den globala detaljhandeln.
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.