
Rusta satsar på Tyskland

Den stora och starka tyska konsumentmarknaden fortsätter att dra till sig svenska handelsföretag. Näst på tur står lågpriskedjan Rusta som planerar att öppna två butiker i norra Tyskland under första halvåret 2017.
Tre årtionden efter att det första Rusta-varuhuset slog upp portarna i Gävle är den svenska handelsjätten nu redo att ta steget in i Tyskland. Därmed är det ytterligare en svensk butikskedja som lockas av storleken och den starka köpkraften på Europas största marknad. Tidigare i år öppnade Clas Ohlsson sin första filial i Hamburg och åren innan var det bland andra Stadium, Granit och Indiska som vågade sig ut på den tyska marknaden.
Rustas koncept skiljer sig dock från de nämnda handelskedjorna och man har en annan strategi för butiksetableringar:
– Vi kommer inte låsa in oss på Fina gatan i storstaden där hyrorna är höga. Vi kan få tag på bra lägen i mindre städer där det finns ett befolkningsunderlag vi klarar oss bra på, säger Rustas vd Göran Westerberg i en intervju med Dagens industri.
Vinnande koncept på export
För att nå framgång trots den hårda konkurrensen i Tyskland vill man i så stor utsträckning som möjligt använda samma koncept och sortiment som på den skandinaviska hemmamarknaden. Dessutom räknar man med att kunna utnyttja skalfördelar och på så sätt hålla kostnaderna nere.
– I Tyskland är lågpris förknippat med röriga butiker och billig paketering. Där gör vi skillnad, vi erbjuder sortiment med lågt pris och gör det på ett enkelt och trevligt sätt, tillägger Göran Westerberg i Di.
Att valet för Rustas andra utlandsmarknad efter Norge föll på Tyskland är ingen tillfällighet. Handelskedjan analyserade totalt tio olika marknader innan man bestämde sig för satsningen i Europas ekonomiska hjärta. Nordiska grannländer som Finland och Danmark får vänta för tillfället.
– Skulle vi lyckas har vi öppnat en enorm marknad. […] Vi är mycket uthålliga och vi kommer investera den tid och de pengar som krävs. Vår attityd är att vi kommer jobba på Tyskland tills vi lyckas, säger Göran Westerberg.
Handelskammaren bistår med expertis
För att säkerställa att etableringen och den efterföljande expansionen går så bra som man önskar sig har Rusta anlitat Tysk-Svenska Handelskammaren. Tysklandsexperterna på handelskammaren hjälper bland annat till med kontakter och information om den tyska marknaden, juridisk rådgivning samt översättningar.
Mycket talar alltså för att den aktuella siffran på 93 Rusta-varuhus, 81 i Sverige och 12 i Norge, kommer att öka märkbart under de kommande åren. För 2017 räknar handelskedjan med att öppna i genomsnitt en ny butik i månaden, flera av dem på andra sidan Östersjön.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren