
Nya utsikter för autonoma fordon

Att den kommer är det ingen tvekan om, men när den förarlösa spökbilen blir verklighet är en verklig opinionsfråga. Analyser visar dock på en viss optimism.
På 80-talet kom David Hasselhoff’s super Pontiac i TV-showen ”Night Rider” när han kallade på den. Till och med Batmobilen bekämpade brottslighet utan Batman. Nu verkar det som om denna extravaganta framtid kan bli verklighet tidigare än vi tänkt.
Det är menar i alla fall analytikerna på IHS. De förväntar sig att försäljningen av helt självstyrande fordon, fram till år 2035, kommer att uppnått 21 miljoner. Bara ett år tidigare uppskattades siffran till 11,8 miljoner och endast runt 250 000 fordon fram till år 2025. Nu är siffran justerad upp till 600 000 fordon. Enligt prognoser kommer de självstyrande bilarna inte att ta ordentligt fart förrän mellan 2025 och 2035, då med en genomsnittlig tillväxt på över 40 procent.
Anledningen till den växande optimismen beror på massivt ökade investeringarna i självstyrande fordon när det kommer till OEM’s, underleverantörer och nya aktörer såsom Google. Dessutom tar generella lagar och förordningar nu sakta form.
Konkreta lagar för autonoma fordon
De på IHS som följer utvecklingen av denna industri ser att det är USA som spelar pionjärrollen inom området. Medan europeiska lagar såsom “Vienna Convention on Road Traffic” från 1968 baserar sig på en förare kedjad till ratten, har man i USA, Kalifornien utvecklat lagar för förarlösa bilar redan med start 2017.
Fram till år 2035, delvis på en autonom nivå, kommer Kina att ha utvecklats till den största enskilda marknaden med 5,7 miljoner fordon, följt av USA med 4,5 miljoner och Europa med 4,2 miljoner. Teknikvänliga länder som Japan och Sydkorea räknas också vara viktiga försäljningsmarknader. Till och med för Sydamerika och och Afrika, ser analytiker en försäljningspotential på runt en miljon, mer eller mindre autonoma bilar.
Inom Automotive segmentet på electronica 2016 visas allt som är relevant för fordonsindustrin. Utställningen "Automotive Forum and electronica Automotive Conference" ger dig djuplodande information runtom trenderna, produkterna, teknikerna och marknaderna.
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.