Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg
På en pressträff under måndagen presenterade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Klimatminister Isabella Lövin (MP) regeringens satsningar i den nationella planen för 2018-2029. Bland satsningarna märks 148 miljarder kronor i nyinvesteringar i svensk järnväg, däribland Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm som en del i en framtida svensk höghastighetsbana – Vi välkomnar regeringens ambition om att bygga en sammanhållen höghastighetsbana för 320 km/h. Nu krävs en bred politisk överenskommelse för att genomföra satsningen, säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare för Swedtrain.
Den nationella planen innehåller många välbehövliga uppgraderingar av järnvägssystemet, även om många av satsningarna börjar byggas först om ca 10 år. Bland satsningarna märks framför allt tre delsträckor, som skulle kunna vara tre delsträckor i en kommande höghastighetsbana.
* Ostlänken Järna-Linköping
* Lund-Hässleholm
* Göteborg-Borås
Regeringen anser att det är viktigt att påbörja byggandet av en eventuell höghastighetsbana från tre håll och att dessa sträckor inte kan vänta då järnvägsnätet måste avlastas. För att få till hela höghastighetsbanan menar regeringen att det måste tillkomma ytterligare finansiering och därför förs samtal med Vänsterpartiet och Alliansen för att hitta en lösning som håller i såväl hög- som lågkonjunktur.
* Bygget av en svensk höghastighetsbana är av stor vikt för järnvägens funktion. Det är först när hela banan är färdigbyggd som samhället kan ta del av de vinster som uppstår i form av kortare restider, ökad kapacitet och punktligare tåg, säger Pia Lagerlöf.
Statsråden betonade dessutom vid pressträffen att satsningarna på drift och underhåll av järnvägen i den nationella planen ökar med 47 % i denna plan jämfört med den förra och att planen är ett viktigt verktyg för att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.
* Även om vi välkomnar de ökade satsningarna på drift och underhåll av befintlig järnväg är det tydligt att Sverige under många år framöver fortsatt kommer ha stora problem med nuvarande järnvägsanläggning. Det är först när vi under en längre tid håller uppe en hög investeringsnivå som de stora nyttorna uppstår. Då kommer vi kunna separera snabba och långsamma tåg, minska belastningen på nuvarande stambanor och i och med det skapa en mer robust järnväg för gods- och persontransporter, säger Pia Lagerlöf.
Pia Lagerlöf
08-782 09 15
pia.lagerlof@tebab.com
SWEDTRAIN
c/o Teknikföretagens Branschgrupper AB
Box 5510
114 85 Stockholm
SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 15 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.
Nyckelord
Kontakter
Teresia HolmqvistProjektassistent
Tel:+46 8 782 08 76 +46 722 42 68 21teresia.holmqvist@tebab.comStaffan HåkansonVice Ordförande, SWEDTRAIN
Tel:+46 8 661 88 93 +46 705 45 41 83hakanson.staffan@telia.comPia LagerlöfGeneralsekreterare
Tel:+46 8 782 09 15 +46 722 32 83 15pia.lagerlof@tebab.comBilder
Dokument
Om
SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 15 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.
Följ Swedtrain
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Swedtrain
Swedtrain välkomnar regeringens infrastruktursatsning – men efterlyser mer fokus på järnväg4.10.2024 11:31:35 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026–2037, med en total investeringsram på 1 171 miljarder kronor. Swedtrain välkomnar denna ramökning på över 20 procent, men är kritisk till att en stor del av pengarna går till väginfrastruktur.
Nu samlas den svenska järnvägsindustrin under ett tak18.9.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Vid årsskiftet 2025 kommer branschorganisationerna Swedish Rail Industry Group (Swerig) och Swedtrain att gå samman under namnet Swedtrain. Syftet med sammangåendet är att skapa en starkare röst för den svenska järnvägsindustrin, både nationellt och internationellt.
Tågbranschen ställer om, inte in15.6.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
För andra sommaren i rad genomförs nu satsningen på ett branschgemensamt praktikprogram med syfte att locka fler unga till järnvägsbranschen. Tillsammans kan vi råda bot på kompetensbristen.
Swedtrain välkomnar Twindej som ny medlem!24.2.2020 10:09:05 CET | Pressmeddelande
Twindej är ett ägarlett teknikföretag som grundades 2008 av två tvillingbröder. Twindej levererar teknisk kompetens inom spårfordonsmarknaden genom utbildning, konsultuppdrag eller certifierade tjänster. De har omkring 70 anställda, har sitt säte i Västerås och tillhandahåller specialister och projektledare inom driftsättning, utbildning, kylteknik och underhåll. Kunderna är idag fordonstillverkare, trafikoperatörer, underhållare och systemtillverkare. Se Twindejs hemsida för mer information http://www.twindej.se
Järnvägsdagen 11 november – konferens där klimat, politik och teknisk utveckling står i fokus8.11.2019 06:30:00 CET | Pressmeddelande
200 ledande aktörer samlas på konferensen för att laddas med kunskap och inspiration inom järnvägsbranschens viktigaste framtidsfrågor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum