
Konjunkturbarometer: Stabil konjunktur i Tyskland och Sverige

Företagen från Tyskland och Sverige som deltog i undersökningen ger konjunkturen i partnerlandet i genomsnitt betyg ”tillfredsställande” till ”bra”. Inom alla områden har indikatorerna gått tillbaka något sedan förra enkäten i våras men när deltagarna blickar framåt tror de allra flesta på en stabil utveckling under det kommande halvåret.
– Våra svenska paneldeltagare ser den tyska konjunkturen med något större tillförsikt än vad flertalet tyska konjunkturrapporter ger sken av. Kanske är själva stämningen i Tyskland något sämre än det faktiska läget. När det gäller Sverige ligger resultaten för de olika indikatorerna ännu lite högre än i Tyskland, säger professor Hubert Fromlet från Linnéuniversitetet som har utvärderat och kommenterat undersökningen.
I båda länderna är det den privata konsumtionen som kvarstår som den främsta drivkraften för tillväxt. Indikatorerna för investerings- och byggkonjunkturen ligger något lägre.
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
(5 = mycket bra, 1 = mycket dåligt; medelvärden)
På frågan om de största externa konjunkturriskerna för företagen uppenbarar sig några tydliga skillnader mellan de svenska respektive tyska respondenterna.
– I Sverige, med det kommande extra valet, placeras inrikespolitiken denna gång högst upp bland de inhemska riskerna. I vår senaste enkät i maj låg denna risk på plats tre. I Tyskland däremot framstår den inhemska politiska utvecklingen som en klart mindre riskfaktor, säger Hubert Fromlet.
Istället är det främst internationella risker som till exempel efterfrågan från utlandet och den politiska utvecklingen kring världens oroshärdar (framförallt Ukarina/Ryssland, Mellanöstern) som oroar de tyska enkätdeltagarna. De internationella riskerna rankas också högt av de svenska respondenterna.
Innovationskulturerna skiljer sig åt
I denna utgåva av konjunkturbarometern ingick även två frågor om innovation. Innovationsklimatet i Sverige får något bättre betyg av deltagarna än klimatet i Tyskland, men bedömningarna ligger mellan ”tillfredsställande” och ”bra” för båda länder.
När det gäller möjliga förbättringsområden prioriterar svenskar och tyskar olika. I Sverige är det främst bättre finansiering av innovationer som efterfrågas, tillsammans med ett utökat samarbete mellan högskolor och näringsliv samt internationellt. De tyska respondenterna efterlyser däremot framförallt förbättringar i den ekonomiska politiken och i företagens interna innovationskultur. Finansieringsfrågan ses i Tyskland som ett klart mindre problem än i Sverige.
– Våra erfarenheter från när tyskar samverkar med svenskar är att de brukar uppskatta den flexibla och innovationsfrämjande företagskulturen här. Omvänt är det den väletablerade infrastrukturen mellan högskolor och företag som svenskar ofta avundas Tyskland. Vi har en rad olika förutsättningar i våra länder men ju mer företag i Sverige och Tyskland samarbetar desto mer synergier uppstår som båda sidor kan tjäna på, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.
Förbättringsområden innovationsklimat (svar från svenska och tyska panelen)
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Den Tysk-svenska konjunkturbarometern är handelskammarens undersökning avseende tyska och svenska exportföretags syn på konjunkturen i partnerlandet. Det unika med enkäten är de mestadels ”korsvisa bedömningarna”, det vill säga att beslutsfattare på tyska företag med export eller annan kommersiell koppling till Sverige bedömer den svenska konjunkturen och tvärtom.
Frågorna besvarades mellan den 20 november och 3 december 2014. Totalt 130 svenska och 80 tyska företag svarade på den aktuella enkäten. Undersökningen genomförs två gånger per år.
(Foton: Christian Schnettelker/Flickr.com/SPÖ Landtagsklub/pixelio.de/Conny Sandland/ Flickr.com)
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren