
Nu släpps guidebok om tysk affärskultur

Trots att Tyskland och Sverige ligger varandra geografiskt och kulturellt nära finns det skillnader i affärskulturen. Den förmenta likheten kan vilseleda och utgöra ett spänningsfält. Ninni Löwgren, chef för avdelningen Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren, har i flera år arbetat med interkulturell rådgivning. På grundval av sina erfarenheter har hon nu skrivit en guide för svenska företagare och beslutsfattare. Hon förklarar hur hierarkier, beslutsprocesser och möten fungerar i Tyskland. Ninni Löwgren ger även konkreta tips på hur man hanterar olika jobbsituationer: Ska man ta en kopp kaffe med sina tyska kolleger? Vilka ord ska man undvika i en förhandling?
Utdrag
Här kan du läsa ett utdrag ur "Din guide till tyska affärskultur" om affärsmöten i Tyskland:
”Inget möte utan tydligt mål och resultat. Antalet möten är mer begränsat i Tyskland och har tyskar ordnat ett möte finns ofta en strukturerad dagordning som kommuniceras i förväg. Möten har tydliga syften och ska generera konkreta resultat som gärna fixeras i form av ett beslutsprotokoll. Man uppskattar när situationer kan ses antingen svart eller vitt, kompromisser är ytterst impopulära. På interna möten inom den egna organisationen diskuteras i motsats till svenska förhållanden beslut sällan utförligt. Snarare meddelas de närvarande medarbetarna om besluten. Ber man ändå om åsikter handlar det ofta om att mer ingående testa beslut som redan fattats tidigare. Är alla med på noterna? Eller får man räkna med motstånd? Och varifrån skulle motståndet tänkas komma?“
(sida 21)
Faktauppgifter
Författare: Ninni Löwgren, Tysk-Svenska Handelskammaren
Bokens titel: Der schwedisch-deutsche Businessführer + Din guide till tysk affärskultur (Bokpaket )
Förlag: F.A.Z.-Verlag, 2013
Beställnummer: ISBN 978-3-89981-306-7
Beställ ett recensionsexemplar
Häftet ”Din guide till tysk affärskultur” ingår i bokpaketet "Der schwedisch-deutsche Businessführer", en bok om svensk affärskultur på tyska. Redaktioner kan kostnadsfritt beställa bokpaketet via Tysk-Svenska Handelskammaren malin.johansson@handelskammer.se
För mer information
Kontakta Ninni Löwgren, avdelningschef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren, ninni.loewgren@handelskammer.se, tel: +46-733-42 80 57.
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren