
Olof Persson blir ny styrelseordförande i Tysk-Svenska Handelskammaren

Vid Tysk-Svenska Handelskammarens årsstämma på Östasiatiska museet idag valdes Olof Persson, vd och koncernchef för Volvo, samt Fredrik Karlsson, vd Lifco AB, in i styrelsen. Olof Persson övertar ordförandeskapet efter Lars G Josefsson vid styrelsens höstmöte senare i år.
Olof Persson har i sina tidigare positioner inom Volvokoncernen tillbringat flera år utomlands, däribland i Tyskland, och har även arbetat för ABB, Adtranz och Bombardier.
Lars G Josefsson har hållit i ordförandeklubban sedan 2004 och är nöjd över Tysk-Svenska Handelskammarens utveckling:
–Tysk-Svenska Handelskammaren är en av de mest framgångsrika utlandshandelskamrarna. Medlemsantalet har ökat med drygt 25 procent under de senaste åtta åren och handelskammarens tjänsteutbud har kontinuerligt utökats i takt med att verksamheten vuxit. Idag har organisationen över 50 serviceinriktade medarbetare. Det ser vi som ett bevis på den starka tysk-svenska affärsrelationen samt ökat behov från både tyska och svenska företag att få hjälp i sin utlandsexpansion.
Se övriga styrelseledamöter i Tysk-Svenska Handelskammaren: www.handelskammer.se/styrelsen
Årsmötets program: www.handelskammer.se/arsmote2012
För mer information: Malin Johansson, informationschef vid Tysk-Svenska Handelskammaren, tel 0701-043745, malin.johansson@handelskammer.se
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren