
Kunglig coachning i skillnader mellan tysk och svensk affärskultur

Den 25 maj deltar HKH Kronprinsessan Victoria och HKH Prins Daniel i en workshop om skillnader mellan tysk och svensk affärskultur under sitt besök i München. Seminariet, som arrangeras av Tysk-Svenska Handelskammaren, äger rum hos Linde AG och deltar gör ett tjugotal företagsledare från både svenska och tyska företag. Evenemanget är en av programpunkterna under Kronprinsessparets officiella besök i Tyskland i maj.
Trots närheten till Tyskland döljer sig små skillnader mellan den tyska och den svenska affärskulturen som leder till att många företag missbedömer sin expansion till Tyskland. EU-samarbetet har inneburit att många formella handelshinder har försvunnit. Istället har okunskapen om de kulturella skillnaderna mellan de båda länderna idag kommit att utgöra det största hindret mot svenska företags tillväxt i Tyskland, visar Tysk-Svenska Handelskammarens erfarenheter.
Samtidigt utgör den tyska marknaden en stor potential för svenska företag och för att dessa skall kunna växa – både på hemmamarknaden och internationellt – är en närvaro i Tyskland ofta ett måste. Efter Norden utgör Tyskland gärna det första steget i en internationaliseringsprocess och kan ge finansiella muskler för en vidare expansion. En lyckad etablering på den tyska marknaden blir därmed viktig för svenska företags tillväxt. Men förberedelserna är viktiga.
– Till förberedelserna hör inte bara att ta fram hårdfakta som marknadsstudier och konkurrentanalyser, affärsidén måste också granskas med tyska ögon. Tyskland är en tuff marknad och både den geografiska närheten och de välutvecklade handelsströmmarna mellan länderna kan få oss att tro att en marknadsetablering kan förverkligas smidigt och utan externt stöd, säger Ninni Löwgren, coach i tysk och svensk affärskultur och chef för avdelningen Business Consulting på Tysk-Svenska Handelskammaren. Hon är själv tyska, uppvuxen i Tyskland med tysk-svenska föräldrar och bor sedan 15 år tillbaka i Sverige.
En aktuell studie som Tysk-Svenska Handelskammaren låtit genomföra tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm, där 22 företagsledare från svenska bolag som nyligen etablerat sig i Tyskland intervjuats, bekräftar att vägen in på marknaden är svår och att olikheterna i affärskulturerna ofta underskattats. Att rekrytera en tysk chef framför en svensk kan ofta vara en snabbare väg in i Tyskland.
– Det är oerhört glädjande att HKH Kronprinsessan Victoria och HKH Prins Daniel intresserar sig för interkulturell kommunikation eftersom vi behöver skapa uppmärksamhet kring ämnet, såväl bland tyska företag som svenska, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.
Bland företagen som deltar i seminariet är:
Hägglunds Drives – Karl Lindblom, VD
Middagsfrid // Kommt Essen – Kristina Theander, VD och ägare
Smoke Free Systems – Cornelia Norén, försäljningschef södra Tyskland
Hornbach Sverige – Ronnie Hellström, etableringschef
DB Schenker – Karsten Keller, CFO
Bayer Norden – Thorsten Gerdau, VD
Scandic Hotels – Stephan Stahl, Vice President Sales
DB Regio Sverige – Michael Almenäs, VD
Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder coachning, föreläsningar och workshops om skillnaderna mellan tysk och svensk affärskultur, en tjänst som ingår i handelskammarens övriga utbud av etableringstjänster.
För mer information:
Ninni Löwgren, avdelningschef Business Consulting, Tysk-Svenska Handelskammaren, telefon +46 733-42 80 57, ninni.loewgren@handelskammer.se
Malin Johansson, informationschef, Tysk-Svenska Handelskammaren, telefon +46 701-04 37 45, malin.johansson@handelskammer.se
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.