Anpassning till EU-regler sänker trafiksäkerheten
Sverige har varit en föregångare när det gäller krav om dagsbelysning på bilar. Redan 1997 infördes regler som krävde varselljus eller halvljus framtill och också ljus baktill. I samband med att enhetliga regler inom EU trädde i kraft 2011 försvann kravet om dagsbelysning baktill för svensk del.
- Självfallet är det positivt att EU i stora delar fått en bättre trafiksäkerhet med de nya reglerna men det är självfallet orimligt att det ska ske på några länders bekostnad. Det är dags för EU att ta nästa positiva steg för ökad trafiksäkerhet genom att införa bakljuskrav även dagtid. Tills detta är infört måste varje land få gå före och införa eller återinföra kravet säger Fredrik Daveby, VD på Motormännen.
Alla bilförare kan manuellt se till att belysningen är påslagen baktill genom att alltid ha halvljuset på även dagtid. Det är något som Motormännen rekommenderar även om man har automatisk inställning av ljuset i sin bil.
- Automatinställningarna är inte tillräckligt precisa. Mörka höstdagar och vid korta tunnelkörningar fungerar de inte alls. Vår rekommendation är därför att ta för vana att slå på halvljuset. Det är en billig livförsäkring understryker Fredrik Daveby.
Ett bärande argument för att inte införa belysningskrav baktill på bilarna inom EU från 2011 var miljöskäl. Med den dåvarande tekniken uppskattades bränsleförbrukningen kunna påverkas med tiondelar av procent. Med dagens moderna ledteknik är dock energiåtgången helt försumbar.
- Kan vi rädda ett enda liv eller undvika ett antal wiplashskador, som ofta blir följden av påkörningar bakifrån, så är det värt en regelskärpning avslutar Fredrik Daveby.
För mer information:
Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se
08-690 38 51, 070-343 55 99
Fredrik Daveby, vd, fredrik.daveby@motormannen.se
070-271 00 52
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
