Varning för risker med prova-på-försäkringen
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
Rättsskydd ingår i bilens hel eller halvförsäkringen och täcker vissa kostnader för juridisk hjälp vid tvister, till exempel advokat- och rättegångskostnader. Syftet är att ge ekonomiskt stöd så att den försäkrade kan tillvarata sina rättigheter.
Villkor som begränsar
Ett villkor för att försäkringen ska gälla är att tvisten eller uppkomsten till tvisten ska ha uppstått under tiden försäkringen gäller. Det vill säga, byter man försäkring, faller rättsskyddet för fel och tvister som uppstått de första två veckorna.
– Det är väldigt vanligt att fel på begagnade bilar visar sig nästan direkt efter köpet, så risken att stå utan rättshjälpen kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Privatpersoner som köper bil av företag är skyddade av Konsumentköplagen (2022:260). Det är ett viktigt skydd, begagnade bilar brukar få mycket klagomål hos Konsumentverket, och Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, hanterar årligen tusentals motor-ärenden.
Eftersom processen i ARN kan ta 6 till 9 månader, endast är en rekommendation och beslut bara följs av företagen i 3 av 4 fall, är ett alternativ att stämma bilhandlaren i allmän domstol. Det är då man behöver sitt rättsskydd.
Har man bytt försäkringsbolag och förlorat möjligheten till rättsskydd kan konsekvenserna i det enskilda fallet bli mycket kännbara.
– I rådgivningen har vi hört skräckexempel, och försäkringsbolag säger förstås nej så fort de inser att de inte behöver ta kostnaden, säger Carl-Erik Stjernvall.
Rådet från M Sverige
- Byt inte försäkringsbolag efter prova-på-perioden. Fortsätt antingen med det försäkringsbolag som har prova-på-erbjudandet hos just den bilhandlare som sålt bilen, eller välj ett annat försäkringsbolag från första början.
– Bilköp är en stor affär, bilen är en komplicerad teknisk produkt och det kan handla om stora belopp. Som köpare bör man i förväg ta reda på exempelvis vilket bolag som har det bästa priset eller den bästa försäkringen, och inte se prova-på-perioden som en möjlighet att efter bilköpet gå och fundera på det under ett par veckor, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 60 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum