3 av 10 ignorerar stopplikten (med lokal statistik)
– Att inte stanna vid stopp är en mycket viktig trafiksäkerhetsfråga och det är oroväckande att så många som tre av tio inte respekterar stopplikten, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Förtroendevalda för tretton av Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar och avdelningar har kontrollerat cirka 6 000 trafikanter på arton orter över hela Sverige. 30 procent stannade inte vid stoppskylten.
Bland bilister var det 27 procent som inte följde stopplikten. Högst andel laglydiga fanns inom gruppen motorcyklister, där 15 procent observerades strunta i stopp-skyltarna. Sämst siffror återfanns bland cyklister respektive elsparkcyklister där 90 respektive 78 procent av trafikanterna inte åtlydde stopplikten.
M Sverige genomförde motsvarande undersökning 2013, 2016 och 2020. År 2013 gjordes 4 672 observationer, då visade resultatet att 32 procent trafikanterna inte stannade vid stopp. 2016 gjordes 3 162 observationer och då var det 23 procent av förarna som inte stannade vid stopp. Och 2020, då det observerades drygt 17 000 trafikanter, var resultatet 25 procent.
– Att resultaten inte förbättras tyder på behov av bättre information i skolor och från myndigheter för att stärka reglernas legitimitet. Stoppskyltarna sitter där de sitter av en god anledning. Förutom att det finns risk att man själv eller andra utsätts för fara så handlar detta om en trafikförseelse där bötesbeloppet är 2 500 kronor, säger Heléne Lilja.
Andel som inte följde stopplikten per fordonsslag, i procent:
| Cykel | Elsparkcykel | MC | Personbil | Taxi | Buss | Lastbil |
| 90 | 78 | 15 | 27 | 32 | 22 | 36 |
Lokal/regional statistik:
| Klubb/Avdelning | % stannar inte |
| Dalarna | 23 |
| Eskilstuna-Strängnäs | 20 |
| Jämtland | 30 |
| Kalmar | 52 |
| Katrineholm | 32 |
| Kristinehamn | 19 |
| Västmanland | 51 |
| Skåne Sydväst | 46 |
| Västerbotten | 22 |
| Östergötland | 33 |
| Skåne Nordväst | 14 |
| Skåne Öst | 22 |
| Örnsköldsvik | 2 |
Orter där undersökningen genomförts 2022:
Vreta Kloster
Ödeshög
Örnsköldsvik
Västerås
Vännäs
Skellefteå
Storuman
Vellinge
Hässleholm
Höganäs
Kristinehamn
Katrineholm
Torsås
Kalmar
Söderåkra
Svenstavik
Eskilstuna
Falun
Kontaktpersoner klubbar:
Dalarna: Stefan Kembe, 072-5330404
Eskilstuna-Strängnäs: Lars Andersson, 016-42 19 20, 070-386 54 16
Jämtland: Stig-Björn Sundell, 070-632 03 96
Kalmar-Öland: Göran Palmgren, 070-537 94 27
Katrineholm: Gerd Larsson, 0151-100 57 070-378 74 71
Kristinehamn: Leif Johansson, 0550-170 85, 072-212 67 62
Skåne Nordväst: Ingmar Nilsson, 070-610 20 20
Skåne Sydväst: Anita Holmberg, 073-377 57 50
Skåne Öst: Mikael Kullberg, 0451-466 53, 070-541 16 84
Västerbotten: Christer Nyberg, 070-349 91 96
Västmanland: Clas Blomberg, 070-814 11 14
Örnsköldsvik: Oiva Kuusela, 0660-52782, 070-3224521
Östergötland: Hans Sävenhed, 073-539 27 13
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
