30 nya miljonärer i Simrishamn

Idag delades Postkodlotteriets Grannyra ut, med en vinstpott på 114 miljoner kronor, till grannar i Simrishamn. Totalt blev 30 personer miljonärer efter dagens utdelning. Den som vann mest var Ingrid Stenkilsson, 83, som fick över 7 miljoner kronor.
114 miljoner kronor delades ut till grannar i Simrishamn idag. Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg ledde inspelningen från en studio i Stockholm.

Förra veckan avslöjades det att postnummer 272 32 i Simrishamn hade vunnit i Grannyran. I postnumret bo106 lottköpare som fått beskedet att de skulle få dela på mångmiljonpottenFör många av dem hade det varit en nervös väntan på att idag få veta vilka som skulle få de största checkarna.

Idag spelades Grannyran in i en virtual reality studio i Stockholm med Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg som programledare. Flera av vinnarna ringdes upp med videosamtal från studion och de fick förvånat se när Rickard och Magdalena drog ut deras vinstcheckar ur guldkuverten. Det blev härliga segerjubel, tårar och många digitala kramar.

I studion avslöjades att den vinnande postkoden var US. Där bor 28 av de 106 vinnarna och de fick dela på den största delen av pengarna, 76 miljoner kronor. På vinnarnas önskelistor fanns allt från resor och husbilar, till att renovera och köpa bostad. Många av vinnarna ville också dela med sig av pengarna till familj och vänner.

Paret som fick allra mest pengar var Barbro Wall78, och maken Harald Wall81. På deras respektive vinstcheckar stod det 5 099 802 kronor. Över 10 miljoner kronor tillsammans. De kunde knappt tro att det var sant när de fick se vinstsummornaDe visste direkt vad de ville göra för pengarna.

– Jag har haft tankar på att köpa en husbil, sa Harald.

– Och jag drömmer om ett hus i Kivik! Jag är från trakten, så hjärtat klappar lite extra. Nu blir det både hus och husbil!

Den vinnaren som enskilt vann allra mest var Ingrid Stenkilsson83Hon var väldigt pirrig när Rickard och Magdalena ringde henne och avslöjade att hon var en av vinnarna i postkodenHögt upp på önskelistan stod en renovering av sin kolonistuga. Med tre lotter fick hon en check  7 649 703 kronor.

– Å, det är ofattbart, sa Ingrid när hon fick se sin check. Nu kan kolonistugan bli ett palats och jag kan dela med mig till barn och barnbarn.

En vinnare vars hjärta klappar för fotbollslaget Malmö FF, är Anna Hultqvist, 47. Hon arbetar som undersköterska och berättade att hon gick med i Postkodlotteriet för att hon ville bidra till organisationerna. Hon hade haft en lång och nervös vecka i väntan på söndagens besked. På hennes check stod det 5 099 802 kronor. Det blev känslosamt, tårar och mycket glädje när hon fick se vinstsumman.

– Å herregud! Jag ska glasa in min balkong, få lite vardagslyx och läktarföreningen i Malmö FF ska också få en peng!

Om Grannyran
Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla 106 lottköpare i postnumret fick dela på en tredjedel av potten, 38 miljoner kronor. 28 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, och de fick dessutom dela på den resterande potten, 76 miljoner kronor.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 16 oktober kl. 19.30.

Bilder från Grannyran finns att hämta på: https://share.mediaflowpro.com/?KEATEGM5EY

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, pressassistent Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42.
Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.