11 nya miljonärer i Vara när 48 miljoner delades ut

I dag hölls Postkodlotteriets Sommaryra vid Stora torget och 48 miljoner kronor delades ut till vinnare i postnummer 534 91 i Vara. Totalt blev 11 personer miljonärer. En av de största vinstcheckarna gick till Anders, 46, som vann över 5 miljoner kronor.

Elva Vara-bor blev miljonärer efter Sommaryrans vinstutdelning
Elva Vara-bor blev miljonärer efter Sommaryrans vinstutdelning Foto: Eva Edsjö

Sedan det stod klart att lottköparna i postnummer 534 91 i Vara i Västra Götaland skulle få dela på Sommaryrans miljonpott har det varit en lång väntan på dagens vinstutdelning.

På tisdagen samlades de 136 vinnarna vid Stora torget för att äntligen få reda på hur mycket var och en hade vunnit. Anhöriga, grannar och vänner var på plats för att fira vinnarna och se Smash Into Pieces uppträda.

Förväntansfull stämning när den vinnande postkoden skulle avslöjas

Det var en förväntansfull stämning när det var dags att avslöja den vinnande postkoden. När postkoden RL framträdde på storbildsskärmarna utbröt ett stort jubel.

I postkoden bor åtta lottköpare som blev uppbjudna på scenen för att ta emot sina vinstcheckar av Rickard Sjöberg. Alla blev miljonärer och på önskelistorna fanns allt från resor, till sommarhus och renoveringar.

Anders, 46, vann storvinsten – tillsammans med mamma Gunnel

En av de största checkarna gick till Anders, 46, som vann 5 201 682 kronor. Som sällskap på scenen hade han pappa Lennart och mamma Gunnel.  Även Gunnel, 69, var vinnare i postkoden och vann 3 121 010 kronor.

Anders, som arbetar som bonde, visste vad han ville göra med vinsten.

– Jag vill renovera ladugårdstaket, sade han.

– Då blir det kanske ett guldpläterat tak nu, skämtade Rickard.

Tillsammans vann mor och son över 8 miljoner kronor.

– Nu kan vi ta med barn och barnbarn på en härlig resa! utbrast Gunnel medan glädjetårarna rann.

Glädjerop när Jessica drog sin vinstcheck

Under publikens jubel klev även Jessica, 39, upp på scenen. Till vardags arbetar hon på ett ålderdomshem i Vara och ur guldkuvertet drog hon fram en check med vinstsumman 3 121 010 kronor.

– Hur känns det? frågade Rickard Sjöberg en chockad Jessica.

Hon samlade sig snabbt och sa:

– Det känns väldigt bra, nu vill jag bara leva gott.

Inger ska ordna fest för sin stora släkt

Uppe på scenen fanns även pensionären Inger, 73, som vann 2 701 682 kronor.

– Jag har lovat hela min släkt att jag ska bjuda på party, sa hon.

Inger har 9 syskon och senast hela familjen samlades för släktträff var de 98 personer.

– Nu blir det fest! utbrast Rickard och gav henne en kram.

Bilfantasten Sonny ska bygga ut garaget

En annan vinnare i postkoden var fastighetschefen Sonny, 45, som vann 2 600 841 kronor. Ett av hans stora intressen är bilar, och han äger totalt sex stycken. För en vinst i Sommaryran har han en dröm om att bygga ett garage till samlingen. När han drog vinstchecken utbrast han:

– Det där satt bra!

Bilder från Sommaryran finns att hämta på: https://share.mediaflow.com/se/?B0DFG8PJRU

Sommaryran spelades in och sänds i TV4 fredagen den 28 juni klockan 19.30.

Om Sommaryran
Sommaryrans vinstsumma på 48 miljoner kronor delades ut till vinnare i postnummer 534 91 i Vara.
I postnumret var det totalt 136 lottköpare och de fick dela på hälften av vinstpotten. Åtta av dessa lottköpare bodde dessutom i den vinnande postkoden RL, och de fick även dela på den resterande delen av potten. På Sommaryran kunde 11 personer titulera sig som miljonärer. Under året samlar lottköparna på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Sommaryran blir beror på antalet andelar och lotter.

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 15,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Postkodlotteriet är idag Sveriges största privata givare till ideell sektor.