Claes Tingvall får Årets Hjulklapp av Motormännen
– Det finns ingen enskild person i modern tid som har betytt så mycket för att få ner olyckorna i den svenska trafiken som Claes Tingvall. Hans gedigna arbete med nollvisionen och hans införande av 2 + 1-vägar har bidragit till en rejäl minskning av både dödolyckor och svåra olyckor på de svenska vägarna, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.
Det är femtonde året i rad som ”Årets Hjulklapp” delas ut av Motormännen. Mottagaren ska framgångsrikt ha arbetat med någon av bilistorganisationens hjärtefrågor: trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö.
2014 går priset till Claes Tingvall som både står bakom både nollvisionen och 2 + 1 vägarna. Två historiska åtgärder som båda till en börja fick hård kritik, men som idag har fått hyllningar både internationellt, men främst i Sverige för att det har fått ner antalet olyckor.
Han tycker framtidens trafiksäkerhetsarbete ser spännande ut med utvecklingen av automatiserade bilar där tekniken kan ta över och hjälpa till där vi människor inte är så bra. Detta kommer att bidra till att trafikolyckorna minskar.
– Det känns jätteroligt att få ”Årets Hjulklapp”. Jag är väldigt stolt, men jag ser detta som en kollektiv utmärkelse där jag representerar en kultur och ett synsätt. När vi började för 20 år sedan var det många som tyckte att vi var galna. Nu är våra tankar helt accepterade och har spridit sig runt om i världen, vilket är mycket roligt, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Juryns motivering lyder:
Nollvisionen lanserades redan 1995. Arbetet har inte varit en resa utan hinder, men han har löst det med ny kunskap, separerade vägar och ibland med sänkt hastighet. Hans vision påbörjade ett unikt, innovativt och systematiskt trafiksäkerhetsarbete som samlat företag, organisationer och myndigheter kring en gemensam framtidssyn som bidragit till färre trafikolyckor. För att uppmärksamma Claes Tingvall för hans långsiktiga arbete för ökad trafiksäkerhet tilldelas han utmärkelsen ”Årets Hjulklapp”.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.
För mer information:
Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se ,
08-690 38 51, 070-343 55 99
Fredrik Daveby, vd, fredrik.daveby@motormannen.se
070-271 00 52
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum