Reflexvästen är ”Årets Hjulklapp” 2011
Risken att bli påkörd och dödad är tre gånger så hög i mörker som i dagsljus, men även i dagsljus gör reflexvästen att man syns bättre. Sedan 1997 är varningstriangel obligatoriskt i fordon för att kunna varna andra trafikanter för ett stillastående fordon. På samma sätt borde reflexväst vara obligatorisk för att varna för gående.
– Lika naturligt som det är att varna för ett stillastående fordon genom att ställa ut en varningstriangel, borde det vara att använda reflexväst för att varna för gående på vägen, säger Niklas Stavegård.
Redan idag har hälften av EU-länderna lagar som kräver att det finns reflexväst i bilen. Västen ska finnas lätt tillgänglig och sättas på om man måste gå ut på en trafikerad väg vid t ex ett däckbyte eller motorhaveri.
– Krav på reflexväst i alla fordon borde vara en självklarhet. Särskilt när det är svårt att hitta andra åtgärder som är så billiga och lätta att genomföra för att öka trafiksäkerheten, avslutar Niklas Stavegård.
Motivering
”Den är billig, enkel för alla att använda, ökar trafiksäkerheten radikalt och framför allt gör den oskyddade fotgängare synliga. I Sverige är det under långa tider helt mörkt på våra vägar och därför behövs denna produkt som varnar för fotgängare som rör sig i en miljö längs vägen där övriga trafikanter inte förväntar sig det. Motormännen vill att reflexvästen ska finnas i varje bil och användas då någon måste lämna bilen vid plötsliga oförutsedda stopp. Motormännen kommer också att verka för att reflexvästen blir obligatorisk att ha med sig i bilen precis som varningstriangeln är i dag. I dag har fler än hälften av EU-länderna krav på att reflexväst ska finnas i bilen, vilket har ökat säkerheten i trafikmiljön.”
Tidigare mottagare av ”Årets Hjulklapp”
2010 Vägarbetarna, trafikens hjältar
2009 Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen
2008 Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar
2007 Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare
2006 Saab Automobile för alkolås
2005 Gröna Bilister
2004 Trafikpolisen i Örebro län
2003 ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television
2002 Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolan trafikundervisning
2001 Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell
2000 Whiplashforskaren Maria Krafft
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum