Hatten på - världsmästare Kristoffersson har landat

- Det här är ju sånt man bara ser på tv, absolut inget jag förväntade mig, säger Johan om välkomstkommittén.
Något trött var han efter de senaste dagarnas firande, uppståndelse och känslostormar.
- Jag sov bara en halvtimme mellan söndag och måndag. Vi gick faktiskt och la oss ganska tidigt, men det var många tankar som snurrade. Och nu är det tidsomställning igen.
Det blir ett par dagars lugn och ro hemma i Arvika för Volkswagen-stjärnan innan det är dags för jobb igen i form av PR-uppdrag.
- Det ska bli kul att träffa Colin förstås, säger Johan.
Sonen kan nog räkna med att det ligger någon present i Amerika-packningen.
Med lite distans till tävlingen på Circuit of the Americas har tankarna börjat komma ikapp världsmästare Kristoffersson.
- Jag hade inte tänkt på det som två VM-titlar faktiskt. I mitt huvud har det hela tiden handlat om att försvara den titel jag vann förra året. Det var först när jag läste om det nu efteråt som jag insåg att, ja just det, det är två titlar, konstaterar Johan med ett skratt.
En viss tillfredställelse över det arbete han har utfört går förstås inte att komma ifrån heller.
- Jag är glad och stolt! Teamet har gjort ett helt fantastiskt jobb för att lägga grunden för mig. Sedan måste förstås jag leverera resten och det har varit en helt otrolig säsong. Att vinna nio av tio tävlingar. Det ska ju inte gå, men allt bara fungerar…
I USA såg det verkligen inte ut att bli någon seger när stallkompisen Petter Solberg flög fram i täten, men så kom misstaget som öppnade för Johan, en gåva som värmlänningen tog emot med blandade känslor.
- Jag förstår att Petter blev irriterad, men det blev faktiskt jag också, för jag vet ju hur hårt han har kämpat för första segern i år. Samtidigt visste jag inte i det läget om han hade fått fel på sin bil, så jag var ju tvungen att ta chansen för att inte riskera båda våra placeringar.
Någon nervositet märkte Kristoffersson aldrig under helgen i Austin, Texas, trots en trettondeplats i första kvalomgången.
- Nej, det kändes som jag hade allt under kontroll och vetskapen att det skulle finnas två chanser till efter det här.
Nu skulle det kunna bli två defileringstävlingar i Tyskland och Sydafrika, men Johan har en del otalt med Estering i Buxtehude.
- Jag har aldrig vunnit där och inte ens stått på pallen. Förra året var jag inte riktigt fokuserad när jag kom dit, efter att ha säkrat titeln i Riga, men i år ska jag se till att vara bättre förberedd.
Så konkurrenterna kan räkna med en fullt ut taggad Kristoffersson på startlinjen, inte minst för att teammästerskapet slutligen ska säkras för PSRX Volkswagen Sweden.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder





Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum