Mästartiteln säkrad - men Kristoffersson har uppdrag kvar att utföra

Den klassiska rallycrossbanan sydväst om Hamburg har hittills inte bjudit på några framgångar för dubble världsmästaren.
- Tack för påminnelsen. Det är sant. Jag har aldrig ens stått på pallen där, så det måste vara huvudmålet för den här helgen, säger Johan.
Förra året kom den värmländske rattvirtuosen till Tyskland som nybliven världsmästare. Uppståndelsen hade varit enorm och fokuseringen blev inte som Johan ville ha den.
Även här gången har tävlingen i Buxtehude föregåtts av guldfirande.
-Det har varit lite galet sedan jag vann mästerskapet i USA, med mycket media och allmänt stort intresse. Trevligt, men nu längtar jag efter att få sätta mig i bilen och köra igen. Det är härligt att åka dit utan att känna pressen på mina axlar, men samtidigt är det en annan sorts press: vi vill ju vinna teammästerskapet också. Det vore fantastiskt att få göra det på Volkswagens hemmatävling i Tyskland.
PSRX Volkswagen Sweden har onekligen ett bra läge, med 79 poängs försprång i mästerskapet. Kristoffersson slänger också ett öga på förarmästerskapet och konstaterar att kampen om platserna bakom honom är stenhård och där vill han gärna assistera sin lagkompis Petter Solberg.
- Jag vill hjälpa Petter att säkra silvermedaljen. Han har varit en mycket bra chef och teamkompis i år och jag har en känsla av att han har något på gång inför Tysklands-racet. Petter är alltid supersnabb på den här banan.
Solberg jagar fortfarande sin första seger för året och i Buxtehude har han lyckats tidigare.
- Jag vann på den här banan 2014 och gillar den verkligen. Det är mycket grus och den är ganska teknisk. Vi har sett tidigare att den passar för våra Polo R Supercar-bilar, men den passar också för Audi-bilarna, säger Petter, som förra året tävlade på Estering med brutet nyckelben efter olyckan i Riga.
- Det var smärtfyllt, men resultatet blev bra och innebar ett riktigt lyft för mig, menar Petter.
Solberg har att hämta in två poäng på Mattias Ekström, men är samtidigt jagad av Andreas Bakkerud och Sébastien Loeb i kampen mellan fyra förare om två medaljplatser.
- En seger vore perfekt i jakten på silverplatsen. Jag vet att Ekström, Bakkerud och Loeb har bra fart på den här banan, men vi har också varit starka här.
På Estering kan mycket avgöras i den speciella och spektakulära första kurvan. Team-chefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, förklarar:
- En av de helt avgörande faktorerna på den här banan är starten och kampen ner mot första svängen, en riktigt trång hårnål höger. Där har det hänt hur mycket som helst genom åren. Det finns ett uttryck som säger ”försöka få en fyrkantig bit att passa i ett runt hål”. Det är som första kurvan den här helgen!
Förarfakta
Johan Kristoffersson (Sve)
VM-starter: 50
VM-segrar: 18
VM-titlar: 2
Petter Solberg (Nor)
VM-starter: 59
VM-segrar: 10
VM-titlar: 2
World RX Tyskland-fakta
Banlängd: 925 m
Asfalt/grus: 60 %/40%
Snabbaste varv:
Johan Kristoffersson (2017) 35,227 s
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder


Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum