LATTJO består av ett brett utbud av leksaker, där det finns plats för allt från aktiva ute- och innelekar till musik, maskerad/rollspel och spelkvällar. I kollektionen ingår också en app som gör det möjligt att leka på avstånd och en receptbok för lek.
– Vårt mål med LATTJO kollektionen är att inspirera både unga som gamla att leka mer. Vi vet att världen vill ha, och behöver, mer lek. I våra undersökningar* ser vi att 50 procent av alla vuxna vill hitta sitt inre barn, och att både barn och vuxna vill leka mer tillsammans, säger Maria Thörn, produktchef på Barnens IKEA.
Tillsammans med DreamWorks Animation och deras unika expertis i berättande, har IKEA producerat animerade kortfilmer där karaktärer från den nya kollektionen kommer till liv i en 2D stop-motionvärld.
– IKEA och DreamWorks Animation delar tron på att lek är viktigt för alla. Vi delar också en passion för bra berättelser. Vi är så glada att DreamWorks Animation hjälper oss att berätta historien om LATTJO, en berättelse som våra kunder kan fortsätta skapa med LATTJO kollektionen. Detta samarbete kommer att fortsätta med fler historier, fler produkter och inte minst: mer lek – tillsammans, säger Cindy Andersen, affärsområdeschef på Barnens IKEA.
– DreamWorks Animation tror på kraften i bra historier och vi blev inspirerade av den kreativa utmaningen i att ge liv åt LATTJO karaktärerna för IKEAs kunder runt om i världen. Dessa filmer, skapade av våra fantastiska berättare, är en hyllning till leken och fantasin. Vi hoppas att tittarna ska bli överraskade och förtjusta när de under de kommande månaderna lär känna dessa fantasifulla karaktärer, säger Brian Robinson, Global Head of Creative Design and Development på DreamWorks Animation.
Karaktärerna i LATTJO, som är inspirerade av insekter, rötter, djur och växter dyker upp i olika delar av kollektionen. Filmerna visar en uppsjö av karaktärer i ofta roliga situationer i deras nyfunna värld, med allt från den höjdrädda örnen till rot-drottningen som fastnat mellan två världar.
– Vårt jobb är att göra saker bättre och därför är vi alltid nyfikna på och öppna för nya idéer, tekniker och samarbeten. Detta specifika samarbete är spännande för att det ger nytt liv till vår design och gör upplevelsen av IKEA produkter större, bredare och bättre. Och vi har fler saker på gång – så håll ögonen öppna, säger Marcus Engman, designchef IKEA.
LATTJO kollektionen finns på IKEA varuhusen i Sverige från och med den 23 oktober.
De första filmerna kommer att läggas upp i november och kan ses på: www.youtube.com/user/IKEA
En första trailer finns att se på https://www.youtube.com/watch?v=Tatf6K9WQgU