IKEA presenterar Tyg – hemtextil som inspirerar till kreativitet

Med tjugo mönster skapade av tretton designer presenterar IKEA Tyg, en kollektion med tre meter långa, färdigklippta tyger – utformade för att väcka fantasin och kreativiteten med hjälp av textilens kraft. Genom dynamiska mönster och färger som speglar skandinavisk modern design bjuder Tyg in till kreativitet med oändliga möjligheter.

Två personer tittar ut mellan ett lapptäcke av tyg i olika mönster och färger.

I över åttio år har textil varit en stor del av vår identitet. Det speglas i den senaste utställningen "Magiska mönster" på IKEA Museum i Älmhult. Med kollektionen Tyg har vi inte bara omfamnat och stärkt vår identitet utan också förstärkt vårt engagemang för textil. Genom att erbjuda avpassade tyglängder på tre meter vill IKEA uppmuntra människor att släppa loss kreativiteten med minsta möjliga medel.

– På IKEA är vår identitet djupt sammanflätad med textilierna, säger Marie Olsson, Range Area Manager Home Textiles & Rugs, på IKEA of Sweden AB. Historiskt sett är vi kända för våra mönster och textilier, som har ett långt arv av djärva uttryck som berättar en historia. Den nya kollektionen Tyg fortsätter den resan med många inspirerande uttryck från de tretton designers som var involverade i projektet. Samtidigt hittade vi några gamla och tidlösa mönster i vår skattkista som vi kunde återanvända.

En%20man%20sitter%20vid%20ett%20skrivbord%20och%20en%20symaskin%20och%20en%20kvinna%20st%E5r%20bredvid.%20F%E4rgglada%20textilier%20h%E4nger%20p%E5%20v%E4ggen%20och%20ligger%20p%E5%20skrivbordet%20och%20golvet.

Oändliga möjligheter till kreativitet

Med upp till tjugo tyger i avpassade tyglängder i livfulla färger och mönster öppnar Tyg upp för oändliga möjligheter till personlig anpassning och kreativitet. Tyg kan användas för att låta människor uttrycka sin unika estetik och personlighet, men kan också användas för att ge nytt liv åt befintliga föremål.

– Tyg uttrycker vårt sätt att säga 'Du kan göra det' på ett lekfullt sätt. Vi har gjort vår del genom att skapa den här kollektionen och nu bjuder IKEA in dig att fortsätta skapanderesan, säger Marie Olsson.

Ett%20f%E4rgglatt%20rosa%2C%20m%F6nstrat%20tygstycke%20ligger%20p%E5%20ett%20bord%20vid%20en%20symaskin%20och%20en%20bl%E5%20stol%20st%E5r%20intill%20p%E5%20vitm%E5lat%20tr%E4golv.

Tyg hedrar en rik tradition

Tyg handlar också om samhörighet och IKEA vill hylla den kollektiva aspekten av hantverk - att komma samman, dela intressen och färdigheter och skapa långvariga relationer. Genom att lyfta fram det mångsidiga textilmediet hoppas vi kunna hedra sömnadens rika traditioner, som förenar kulturer och uppmuntrar människor att skapa minnesvärda band med sina familjer och vänner.

Genom att introducera Tyg fortsätter IKEA att inspirera och ge människor möjlighet att leva mer medvetet och uttrycka sig mer modigt. Som en tom duk som väntar på ett unikt penseldrag ger kollektionen alla en möjlighet att förvandla det vanliga till något extraordinärt.

Tio mönster i kollektionen Tyg kommer att vara tillgängliga i Sverige.

En%20avl%E5ng%20kudde%20i%20randigt%2C%20flerf%E4rgat%20tyg%20ligger%20p%E5%20ett%20vitm%E5lat%20tr%E4golv.

Säljstart:
1 juli 2024 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Kungens Kurva, Västerås, Jönköping, Gävle, Gallerian & Örebro

Ladda ned högupplösta bilder här: Bildbanken

Läs mer om produkter och designer! (Pdf): Pressmaterial

Var kreativ! (Pdf): Sömnadsanvisning

En%20svart%20vas%20med%20en%20vit%20blomma%20st%E5r%20i%20en%20dekorativ%20bl%E5%20och%20vitprickig%20tygp%E5se%20p%E5%20ett%20vitt%20bord.

Tyg på IKEA.se

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:                                  Pressinformation: Pressbilder:
Juli 2024 Julinyheter sortiment Pressmeddelande Bildbank

September 2024

BRÄNNBOLL

Bildbank

2 augusti 2024

Nytillverkad No5

Bildbank

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilket innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA och artisten Janelle Monáe samarbetar för att belysa lekens betydelse11.6.2024 13:20:56 CEST | Pressmeddelande

Idag, på den av FN utsedda första årliga internationella lekdagen, lanserar IKEA sin senaste IKEA Play Report – en undersökning som tittar på lekens roll i förhållande till barns välbefinnande. För att understryka de viktiga budskapen i rapporten har IKEA tillsammans med barn skapat och regisserat en film där den globala artisten, skådespelerskan och inspiratören Janelle Monáe har lånat ut sin starka röst.