Svenske astronauten överlämnar rymdnyckel till IKEA Museum

Efter 22 dagar i rymden landar nu den första IKEA insexnyckeln som varit i rymden i Älmhult. Idag, 14 juni, kommer ESA-astronauten Marcus Wandt till IKEA Museum för att överlämna det beresta verktyget.

En insexnyckel monterad i en vit ram.

Astronaut Marcus Wandt valde att ta med sig en IKEA insexnyckel när han åkte upp till den internationella rymdstationen, ISS. Insexnyckeln från IKEA följde med honom vid uppskjutningen den 18 januari och tillbaka till jorden när kapseln landade i havet utanför Floridas kust den 9 februari.

IKEA fick representera Sverige i rymden

Det är tradition att astronauter som åker till ISS har med sig några föremål med koppling till hemlandet och dem själva i sin packning. Marcus Wandt visste att han ville ha med sig något från IKEA för att representera Sverige i rymden.

– IKEA är som en liten svensk ö i nästan varje land man åker till. Därför ville jag ta med mig något som symboliserar IKEA och på det sättet sätta ut ännu en liten svensk ö i rymden. Den tydligaste symbolen, förutom den blågula loggan, är för mig insexnyckeln. Dessutom växte min pappa upp i Älmhult, så jag spenderade en hel del tid där hos min farmor och farfar när jag var liten.

En%20man%20ikl%E4dd%20rymddr%E4kt%20med%20en%20svensk%20flagga%20p%E5%20armen.

Under åren har insexnyckeln även blivit en stark symbol för platta paket, vilket också har en koppling till den internationella rymdstationen ISS. Precis som på IKEA transporteras alla möbler upp i platta paket för att sedan monteras på plats – exempelvis med hjälp av en viss insexnyckel.

En nyckel med stor potential

IKEA uppfann inte insexnyckeln, men såg redan på 1960-talet dess enorma potential. Ett litet verktyg med stor kraft som kan användas för att skruva ihop en hel möbel. Det är insexnyckeln och det platta paketet som gör det möjligt att hålla nere priserna, utan att tumma på vare sig form, funktion eller kvalitet. Dessutom har IKEA alltid uppskattat utmaningen att inreda på små ytor och har tidigare hämtat inspiration från rymdresor och rymdstationer där optimering av minimal yta är nödvändig.

– Därför känns det extra kul att Marcus Wandt ville uppmärksamma kopplingen mellan platta paket och att leva på liten yta, genom att låta en insexnyckel från IKEA få följa med upp i rymden, säger Sofia Lögdberg, chef för arkiv och samling IKEA Museum.

En%20insexnyckel%20monterad%20i%20en%20vit%20ram.

Idag, den 14 juni landar insexnyckeln på IKEA Museum i Älmhult, där Marcus Wandt personligen kommer att överlämna det beresta verktyget tillsammans med ett certifikat. Rymdnyckeln kommer sedan att ställas ut permanent på museet.

– IKEA Museum bygger på berättelser om människor, produkter, utveckling, interaktioner och händelser. Insexnyckeln har en viktig plats i historien om IKEA och just den här nyckeln har ju en alldeles speciell berättelse, säger Sofia Lögdberg.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA och artisten Janelle Monáe samarbetar för att belysa lekens betydelse11.6.2024 13:20:56 CEST | Pressmeddelande

Idag, på den av FN utsedda första årliga internationella lekdagen, lanserar IKEA sin senaste IKEA Play Report – en undersökning som tittar på lekens roll i förhållande till barns välbefinnande. För att understryka de viktiga budskapen i rapporten har IKEA tillsammans med barn skapat och regisserat en film där den globala artisten, skådespelerskan och inspiratören Janelle Monáe har lånat ut sin starka röst.