Ponchon är årets modejulklapp

Ett riktigt universalplagg som går att hitta i de flesta butiker i modebranschen. Årets modejulklapp är ponchon.
När årets modejulklapp utses för åttonde året i rad är det ponchon som står i fokus. Från att ha varit lite av en doldis i modebranschen har den fått ett nyväckt intresse och syns ute på marknaden i många olika varianter.
– Ponchon representerar verkligen allt vi vill att årets modejulklapp ska göra. Med ”one size fits all” passar den många konsumenter samtidigt som den har fått ett nyväckt intresse under året. Den går också att kombinera på många sätt vilket möjliggör ett långt och därmed mer hållbart liv för plagget, säger Linda Kroon, kanslichef på Svensk Handel Stil.
Ponchon har differentierats och börjar nu bli ett basplagg i garderoben. På marknaden syns också nya bolag som har ponchon som enda plagg i sitt utbud.
– Det är roligt att ponchon har utvecklats så starkt i handeln under året, det är verkligen ett tillgängligt universalplagg som kan passa alla kroppar, stilar, säsonger och plånböcker, säger Elin Frendberg, VD Swedish Fashion Council.
Årets modejulklapp utses av Svensk Handel Stil tillsammans med Swedish Fashion Council. Tidigare klappar har varit:
2008 - Pyjamasen
2009 - Halsduken
2010 - Skjortan
2011 - Tröjan
2012 - Galoschen
2013 - Lättviktsjackan
2014 - Hatten
2015 - Ponchon
För mer information, ring gärna:
Elin Frendberg, VD, Swedish Fashion Council, 073- 355 06 38
Linda Kroon, kanslichef, Svensk Handel Stil 070 - 561 84 56
Pressbild bifogas. Foto: Cape Sweden.
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar23.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.
Nina Jönsson föreslås till ny ordförande i Svensk Handel22.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels valberedning föreslår att Nina Jönsson vid årsstämman den 15 maj väljs till ny ordförande i Svensk Handels styrelse. Hon ersätter Anders Svensson som varit medlem i styrelsen sedan 2010 och styrelsens ordförande de senaste sju åren.
Godis för nästan en miljard kronor i påsk15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna. Totalt väntas försäljningen under veckan uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum