Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.

Efter en svag inledning på e-handelsåret kom årets första månad med tillväxt i mars. Andelen e-handelskonsumenter var tillbaka på nivåer över 70 procent, vilket också var normen under 2024. Den genomsnittliga skattade köpesumman per konsument ökade också, med 6 procent jämfört med mars förra året, till 2249 kronor. Fler e-handlade alltså och till ett högre belopp, vilket resulterade i tvåsiffrig omsättningstillväxt.
– De inledande månaderna av året har varit tuffa för stora delar av e-handeln. Månadens förhållandevis starka siffror är därför både välkomna och välbehövliga. Det är dock för tidigt att säga huruvida detta är starten på en positiv trend. De närmsta månaderna kommer att ge en tydligare helhetsbild, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Den starka utvecklingen i mars räckte dock inte till för att lyfta årets inledande kvartal till positiva siffror jämfört med fjolårskvartalet. Omsättningen i e-handeln backade med 3 procent första kvartalet och därmed bröts den positiva trenden från 2024 med fyra raka kvartal med plussiffror. Förra årets tillväxt innebar ett välkommet försäljningslyft jämfört med de svaga e-handelsåren 2022 och 2023. Det återstår att se om den svaga första kvartalssiffran i år är ett tillfälligt bakslag eller om den är en indikator på att kostnadstyngda hushållen får svårt att öka konsumtionen på nätet i år.
– Månadens positiva siffror till trots, tvingas vi konstatera att kvartalet som helhet blev något svagare än föregående år. Det råder dock inga tvivel om att handeln dras med stora utmaningar. Det senaste exemplet är tullkriget mellan Kina och USA. Nu är det viktigare än någonsin att regeringen intensifierar det utlovade arbetet med att stärka hushållens köpkraft. Till syvende och sist så är det jobb och företag inom e-handeln som står på spel, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
Nina Jönsson föreslås till ny ordförande i Svensk Handel22.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels valberedning föreslår att Nina Jönsson vid årsstämman den 15 maj väljs till ny ordförande i Svensk Handels styrelse. Hon ersätter Anders Svensson som varit medlem i styrelsen sedan 2010 och styrelsens ordförande de senaste sju åren.
Godis för nästan en miljard kronor i påsk15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna. Totalt väntas försäljningen under veckan uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum