Svensk Kollektivtrafik

Avtal inom den upphandlade kollektivtrafiken hotas

Dela
Ingångna avtal inom den upphandlade kollektivtrafiken, det vill säga när samhället handlar upp kollektivtrafik av privata buss- taxi- och tågföretag, kan komma att ifrågasättas efter årsskiftet, varnar en samlad kollektivtrafikbransch. Orsaken är att en stor del av det index som ligger som grund för uppräkning av priser i de ingångna avtalen vilar på Arbetskostnadsindex, AKI från SCB. Från den 1 januari 2013 har SCB inget uppdrag från staten eller någon annan överenskommelse att ta fram det statistiska underlaget för AKI.

– I ett värsta scenario kan grunden för ingångna avtal i den offentligt upphandlade kollektivtrafiken komma att ifrågasättas. Det handlar om 34 miljarder kronor årligen, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Inom kollektivtrafiken är avtalen mellan offentlig beställare och företag som regel fleråriga. För att kunna hantera kostnadsökningar i form av löner, bränsle och andra årliga prisjusteringar finns sedan många år ett gemensamt branschindex där just AKI är en dominerande del. Detta gemensamma branschindex gör att avtalets ingångspris löpande justeras och att ingen part i en upphandling behöver fundera över löneökningar eller bränsleprishöjningar som ligger flera år framåt i tiden.

– Med ett branschgemensam index har såväl säljare som köpare vid upphandslingstillfället lättare för att komma överens om ett pris som speglar faktiska kostnader för den kollektivtrafik som ska utföras, i stället för att anbudslämnaren måste ta höjd för kommande affärsrisker, säger Gunilla Glasare, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, Sveriges Kommuner och Landsting.

– Vi har tillsammans med BR under ett antal år bidragit med egen finansiering för att SCB ska fortsätta producera AKI, sedan statliga Medlingsinstitutet drog tillbaka sin finansiering. Om inte staten kan fortsätta att finansiera statistiken så utgår jag från att SCB kommer att medverka till en konstruktiv och långsiktig finansieringslösning tillsammans med den samlade kollektivtrafikbranschen, säger Charlotte Wäreborn Schultz, VD Svensk Kollektivtrafik.

– Att samhällets offentliga beställare kan beräkna och planera för sin framtida kollektivtrafik i ett strategiskt perspektiv är oerhört viktigt. Då måste de styrande politikerna rimligen kunna förutse kommande kostnadsökningar och åtaganden. Att enskilda organisationer ska ta över ett statligt ansvar och bekosta ett material som sedan SCB publicerar offentligt på sin webb är stötande, säger Thomas Winskog, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet..BR, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Svensk Kollektivtrafik och Svenska Taxiförbundet har skrivit en skrivelse till Medlingsinstitutet för att få dem att på nytt uppdra åt SCB att ta fram AKI.

För mer information kontakta:

Charlotte Wäreborn Schultz, VD Svensk Kollektivtrafik, 070-528 08 70

Kontakter

Dokument

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye