Kollektivtrafikens andel av resandet ökar
- Om vi ska nå vårt branschgemensamma mål att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel behöver kundunderlaget breddas och det finns en stor potential i den grupp som i princip alltid väljer bilen, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik. Erfarenheter från provåkarkampanjer i branschen visar att många vanebilister helt enkelt saknar kunskap och när de väl får prova på överträffar kollektivtrafiken deras förväntningar.
Kollektivtrafikbarometern analyserar en rad frågor kring kvalitet och service. När det gäller betyg för information vid förändringar av tidtabeller och störningar blir det bottenbetyg. Endast 25 % av resenärerna tycker att information vid förseningar och störningar fungerar bra.
- Våra mätningar visar att den generella nöjdheten har sjunkit de senaste åren, vår image bland allmänhet och kunder behöver förbättras, säger Charlotte Wäreborn Schultz. Samtidigt ökar resandet och sedan vi började mäta marknadsandelen förra året har den ökat på riksnivå från 24 % till 25 % för 2011.
Undersökningen har genomförts av Ipsos på uppdrag av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och baseras på totalt 53 605 intervjuer med både allmänhet och resenärer under 2011. Månadsvis har ett statistiskt urval av svenska folket mellan 15-75 år intervjuats per telefon och besvarat frågor kring resvanor, kvalitet och service.
För mer information:
Charlotte Wäreborn Schultz, vd Svensk Kollektivtrafik, 070-528 08 70
Anita Stenhardt, informationschef, Svensk Kollektivtrafik, 070-588 08 69
Nyckelord
Kontakter
Anita StenhardtKommunikationschef
Tel:070-588 08 69anita.stenhardt@svenskkollektivtrafik.seDokument
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Svenskarna väljer hållbart resande6.2.2025 10:00:28 CET | Pressmeddelande
84 procent av svenska folket reste med kollektivtrafiken förra året och 42 procent av våra resor i Sverige sker med hållbara färdsätt som gång, cykel och kollektivtrafik. Det är de högsta siffrorna sedan 2001 när Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern startade mätningarna.
Kollektivtrafiken i Sverige snart helt fossilfri20.5.2024 13:33:54 CEST | Pressmeddelande
Ny statistik från Svensk Kollektivtrafik visar att 95 procent av kollektivtrafiken med buss körs på förnybara drivmedel eller el. Regional- och pendeltågstrafiken drivs så gott som helt med el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs endast på el. Nu gäller det att öka kollektivtrafikens marknadsandel för att minska transportsektorns klimatutsläppen.
Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.
Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande
De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum