Studenter får pris för uppsats om nyskapande kollektivtrafik med exempel från Ghana
Priset delas ut vid invigningen av Transportforum, den 13 januari i Linköping. Bakom priset står Kollektivtrafikakademin, Svensk Kollektivtrafik och Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR). Prisutdelare är professor Bengt Holmberg, Lunds universitet. Ilyas Alhassan finns på plats för att ta emot priset.
Vid bedömningen har arbetets praktiska relevans för verksamma inom kollektivtrafiken och arbetets vetenskapliga kvaliteter varit vägledande.
Uppsatsen är skriven inom området Bus Rapid Transit, BRT. BRT är en form av kollektivtrafik som är på stark frammarsch, inte minst i utvecklingsländer tack vare av dess kostnadseffektivitet och höga kapacitet.
Motiveringen:
”Studenterna har i sitt arbete använt mikrosimuleringsprogrammet VISSIM. Med hjälp av sina simuleringar har de kunnat studera alternativa utformningar av BRT-systemet och också kunnat beskriva effekterna på biltrafiken. De har bland annat identifierat kritiska punkter som fördröjer busstrafiken samt effekterna av olika busstorlekar och turtätheter.
Studenterna har trots stora svårigheter att få fram data för modellen visat att den kan ge mycket värdefullt underlag vid utformningen av BRT-system och att den är användbar även i utvecklingsländer.”
Lily Naah och Ilyas Alhassan har skrivit masteruppsatsen vid KTH i Stockholm.
Ilyas Alhassan arbetar just nu som lektor inom Civil Engineering (Wa Polytechnic) i Ghana.
Lily Naah arbetar som kvalitetsingenjör för MSF i Accra, Ghana.
Om uppsatstävlingen:
Tävlingen arrangeras av Kollektivtrafikakademin i samarbete med Svensk Kollektivtrafik och Bussbranschens Riksförbund (BR). Juryn består av Bengt Holmberg, professor vid Lunds universitet, Björn Sundvall, Svensk Kollektivtrafik och Lars Annerberg, Bussbranschens Riksförbund (BR). Prissumman är på 10 000 kronor. Tävlingen har arrangerats sedan 1998.
Om BRT:
Bus Rapid Transit (BRT) står för högt utvecklade busstrafiksystem där man tagit vara på många av de lösningar som annars finns i spårtrafik. För utvecklingsländer är BRT en möjlighet att med hjälp av buss nå kapacitetsvolymer och kvalitet i nivå med tunnelbana. BRT är därför en av de intressantaste utvecklingstendenserna för kollektivtrafik internationellt. BRT karaktäriseras av raka och tydliga linjesträckningar, full prioritet på egna bussbanor och skyddade busskörfält, hög turtäthet och praktisk kapacitet upp till cirka 35 000 resenärer per riktning och timme.
Tid och plats för prisutdelning
Den 13 januari, kl 10.00 – 10.30, Konsertsalen, Linköping.
För mer information
Bengt Holmberg, Lunds universitet, telefon 046-222 33 74
Björn Sundvall, Svensk Kollektivtrafik, telefon 08-788 08 63 eller 070-628 08 63
Lars Annerberg, Bussbranschens Riksförbund (BR), telefon 08- 442 72 74 eller 070-648 24 36.
Nyckelord
Kontakter
Anita StenhardtKommunikationschef
Tel:070-588 08 69anita.stenhardt@svenskkollektivtrafik.seDokument
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Svenskarna väljer hållbart resande6.2.2025 10:00:28 CET | Pressmeddelande
84 procent av svenska folket reste med kollektivtrafiken förra året och 42 procent av våra resor i Sverige sker med hållbara färdsätt som gång, cykel och kollektivtrafik. Det är de högsta siffrorna sedan 2001 när Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern startade mätningarna.
Kollektivtrafiken i Sverige snart helt fossilfri20.5.2024 13:33:54 CEST | Pressmeddelande
Ny statistik från Svensk Kollektivtrafik visar att 95 procent av kollektivtrafiken med buss körs på förnybara drivmedel eller el. Regional- och pendeltågstrafiken drivs så gott som helt med el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs endast på el. Nu gäller det att öka kollektivtrafikens marknadsandel för att minska transportsektorns klimatutsläppen.
Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.
Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande
De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum