Försäkringsbedrägerier med leasade bilar

Att leasa en ny bil i stället för att köpa en har blivit alltmer populärt de senaste åren. Till en fast månadsavgift får man service, däck för säsongen och försäkring. Men avtalen med leasingfirmorna kommer också med vissa begränsningar.
Om bilen ser annorlunda ut när du lämnar tillbaka den efter ett treårigt leasingavtal kan du behöva betala uthyraren för att återställa den till ursprungligt skick. I avtalet finns också en maxkörsträcka som bestämmer hur mycket du får köra bilen per år. Om den sträckan överskrids får man, ofta per mil, betala leasingbolaget en på förhand avtalad slitagekostnad. Och det är i de fallen som Ifs utredare sett vissa ta till andra metoder.
- Sammantaget kan det komma upp i rätt stora belopp. I de fall vi utrett har flera haft över 50 000 kronor i skuld hos leasingbolaget. För de här personerna låter någon tusenlapp i självrisk bättre än att betala det man är skyldig, säger Anders Lindstrand, utredningschef hos If.
På If har man upptäckt ett mönster, där leasingkunder med skulder till uthyraren under oklara omständigheter fått bilen uppbrunnen eller stulen i slutet av avtalsperioden.
- Vi misstänker helt enkelt att de själva tänt eld på bilarna, alternativt fått dem att försvinna, för att slippa betala skulden till leasingbolaget, fortsätter Anders Lindstrand.
Problemet är som störst runt Malmöregionen, enligt Ifs utredare, där en svårighet också är att bedrägerierna många gånger verkar vara organiserade:
- I många fall ser vi att målvakter står som leasinginnehavare, men att det är andra personer som brukar den – ibland till kriminella ändamål, inflikar Anders Lindstrand.
If kommer framöver granska alla anmälningar om uppbrunna och stulna leasingbilar för att stoppa dessa bedrägeriförsök.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

