De vann Årets Dagstidning 2019

Vinnarna har utsetts av självständiga och branschkunniga jurygrupper. Mer information om priskriterier och jurygrupper finns på TU:s sajt.
Alla vinnare av Årets Dagstidning 2019
Vinnarna har utsetts av självständiga och branschkunniga jurygrupper. Mer information om priskriterier och jurygrupper finns på TU:s sajt.
Alla vinnare av Årets Dagstidning 2019
Årets Dagstidning – Helhetspriset
Vinnare: Norrbottens Media
Motivering: Detta numera helt samkörda mediehus har under de senaste tre åren gått från minskande kassa till en på över 100 miljoner, från knappt synlig vinst till 25 miljoner och från sjunkande total upplaga till svagt stigande. 2018 var det mest framgångsrika året någonsin. Och framgångarna firas gemensamt på torsdagarna. I dag är det firartorsdag: Årets helhetspris går till Norrbottens Media!
Årets Redaktion
Vinnare: Östersunds-Posten
Motivering: Årets Redaktion har jobbat i motvind i år. Men trots det inte backat från grunduppdraget, att gräva, granska och våga publicera obekväma sanningar. Även om det leder till kraftiga motreaktioner. När ledningen för lokalsamhällets stolthet gör sig skyldiga till ekonomiskt självmål backar inte Årets Redaktion. Modet, målmedvetenheten och maktgranskningen är i särklass. Årets Redaktion spelar i en egen division. Årets redaktion är Östersunds-Posten!
Årets Ljud & Bild
Vinnare: Aftonbladet Podcast
Motivering: Genom smarta högtalare och röststyrda plattformar strömmar deras omfattande innehåll snart i varje öra. För sin förmåga att alltid våga satsa framåt, pröva ny teknik och på så sätt vara en inspiration för andra aktörer: Årets ljud & bild är Aftonbladet Podcast!
Årets Affär
Vinnare: Bonnier News Brand Studio
Motivering: Med ett ojämförbart finansiellt resultat har man visat på affärsutveckling i världsklass. Genom att djärvt utnyttja kraften i ny teknik och gränsöverskridande samarbeten har man visat att växa kan vara den bästa vägen till lönsamhet. Priset för Årets affär går till Bonnier News Brand Studio.
Årets Kampanj
Vinnare: Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory – Klimatutmaningen
Motivering: Att lyckas skapa en kampanj som förenar såväl nyhetsvärde, läsarvärde och värde för annonsörer är imponerande. Att göra det på ett sätt som genererar intresse och resultat långt över förväntningar är värt att prisas. Speciellt när det handlar om att få oss alla att leva ett mer klimatsmart liv. Priset för Årets kampanj går till Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory – Klimatutmaningen.
Årets Idé
Vinnare: Aftonbladet och Maktens kvitton
Motivering: Metoden är lika enkel som genial. Redaktionens genomförande av denna originalidé har lett till att granskningen av förtroendevalda kunnat mångdubblas i omfattning. Genom att bygga på traditionell grävjournalistik och lägga till perspektiv som de granskade själva tillför med sina berättelser i sociala medier har redaktionen kunnat avslöja felaktig användning av skattemedel, vilket för mediehuset inneburit både internationell uppmärksamhet och uppemot åtta miljoner sidvisningar. Vinnare i Årets idé är Aftonbladet och Maktens kvitton!
Årets Utvecklare
Vinnare: Karin Skogh, Expressen
Motivering: Årets utvecklare ligger steget före. Genom stort engagemang, driv och nyfikenhet bidrar hon till att mediehuset rör sig framåt – med samlad kraft inifrån och med fokus på användarna. Grunden är en säker publicistisk kompass och ett bra samspel mellan de kompetenser som finns i dagens mediehus – analytiker, produktägare, ux:are och utvecklare samt annons. Här finns både nytänkande i innehållet och i dess paketering. Därmed når teamet nya målgrupper och affärsmål så som en kraftigt ökad marknadsandel i mobilen. Årets utvecklare är Karin Skogh, Expressen!
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD/CEO
Tel:070-624 45 56jeanette.gustafsdotter@tu.seBilder

Länkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Ny studie visar hur nyhetskonsumtionen stärker demokratin2.5.2025 08:20:00 CEST | Pressmeddelande
En färsk studie från SOM-institutet visar dagstidningarnas och andra redaktionella mediers stora betydelse för att demokratin ska fungera och stå stark. – Nyhetskonsumtionen inte bara stärker medborgarnas politiska kunskap och samhällsengagemang, den tycks också öka valdeltagandet och medborgarnas nöjdhet med hur demokratin fungerar generellt, säger Johan Taubert, vd på Tidningsutgivarna (TU).
TU, Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet på plats i Turkiet28.4.2025 15:39:05 CEST | Pressmeddelande
När rättegången mot den svenska journalisten Joakim Medin inleds i Turkiets huvudstad Ankara på onsdag finns Tidningsutgivarna (TU), Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet på plats.
TU kräver att den svenske journalisten i Turkiet släpps omedelbart28.3.2025 14:44:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges regering måste skyndsamt vidta åtgärder och göra allt de kan för att tidningen ETC:s reporter Joakim Medin släpps fri. Det säger Tidningsutgivarnas VD Johan Taubert med anledning av att Joakim Medin igår greps i Turkiet och sedan dess inte har gått att nå.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2025 har korats26.3.2025 23:06:09 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en fullsatt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
De digitala läsarintäkterna ökar allt snabbare12.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar var oförändrade under helåret 2024, jämfört med 2023. Men tillväxttakten för de digitala läsarintäkterna ökar och står nu för 33 procent av den totala läsaraffären, mot 28 procent 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum