Nu rullar tågen återigen genom Getingmidjan
- Det har varit en väldigt intensiv period för alla som arbetat under avstängningen och därför känns det otroligt skönt att alla kritiska moment gått så bra och att vi kunnat hålla vår tajta tidsplan, trots att väderförhållandena tvingade oss att flytta fram själva brolyftet ett par dagar, berättar Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
Under avstängningen har bland annat broöverbyggnaderna över både Söder Mälarstrand och Söderström rivits och bytts ut och de permanenta brostöden som broarna vilar på har förstärkts. Flera mil el-, tele- och signalkablar har installerats och i Södertunneln har den makadam som spåren ligger på bytts ut.
I Södertunneln och över båda broarna har ny räls, nya signaler och kontaktledningar monterats. På Tegelbacken har sju nya växlar installerats och i Södertunneln har en så kallad kryssväxel monteras. Under de senaste dagarna har även omfattande besiktningar genomförts för att säkerställa att allt fungerar som de ska när tågtrafiken släpps på.
Första tåget efter sommarens avstängning avgick enligt tidtabell 04:57 i morse. Nästa längre avstängning av Getingmidjan kommer att ske under sommaren 2020.
Kontakter
Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket, 010-123 71 95
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
