Volkswagen och Northvolt bildar samriskbolag för batteriproduktion

Slutförandet av samriskbolaget (joint venture) är resultatet av ett avtal som båda parter ingick i juni. En del av de cirka 900 miljoner euro som Volkswagen investerat går nu in i samriskbolaget, medan en annan del går direkt till Northvolt.
I gengäld har Volkswagen fått cirka 20 procent av aktierna i den svenska batteritillverkaren och en plats i styrelsen.
– Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland, säger Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling, samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.
– Etablerandet av en ”gigafactory” i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt CO2-avtryck. Detta kommer att få en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa, säger Fredrik Hedlund, VD för det nya joint venture-bolaget och f d strategichef för Northvolt.
Som en del av elektrifieringsstrategin har enbart Volkswagen-koncernen en årlig efterfrågan på mer än 150 GWh från år 2025 i Europa – och även i Asien på samma nivå.
Koncernen planerar att lansera nästan 70 nya elbilsmodeller under de kommande tio åren. Därmed kommer det beräknade antalet bilar som ska byggas på koncernens elektriska plattformar under det kommande decenniet att öka till 22 miljoner. Volkswagen investerar därför mer än 30 miljarder euro i elektrifieringen av bilparken fram till år 2023.
Att utvidga e-mobiliteten är en viktig byggsten på vägen mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har skrivit under ett omfattande program för att minska koldioxidutsläppen, som syftar till att uppnå en CO2-neutral balans på alla områden, från vagnpark till produktion till administration vid år 2050. Volkswagen är således fullt engagerade i att nå klimatmålen i Parisavtalet.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum