Kommunal ställer sig utanför LO-samordning i avtalsrörelsen

Kommunal har beslutat att förbundet ställer sig utanför LO-samordningen i den kommande avtalsrörelsen. - Vi kan inte ställa upp på ett förslag som inte ens skulle ge ett par tior extra till kärngrupper i vård, skola och omsorg, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

För att acceptera LO:s förslag till samordning ville Kommunal ha möjlighet att också kunna kräva mer till nyckelgrupper med yrkesutbildning.

- Yrkesutbildning måste få löna sig även i välfärden. Det har vi inte fått stöd för i LO. Därför väljer vi att driva vår egen avtalsrörelse, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Om vi följde LO:s förslag skulle en undersköterska eller en barnskötare få 17 kronor mer i en låglönesatsning, enligt vår beräkning. Det räcker inte till ett par liter mjölk. I ett läge när vården, skolan och omsorgen har ett skriande behov av arbetskraft kan vi inte acceptera det. Vi vet att medlemmarna i Kommunal inte accepterar det. Det vore inte heller bra för Sveriges generella välfärd som behöver yrkesskicklig personal för att fungera.

- Om inte yrkesutbildning betalar sig även i välfärden kommer vi aldrig åt den värdediskriminering som råder på arbetsmarknaden. LO har själva räknat ut att deras förslag skulle minska skillnaden mellan mäns och kvinnors löner med 0,1 procent. Det är inte ens ett myrsteg framåt mot jämställda löner när vi vet att mansdominerade yrkesgrupper får ut mer än andra sektorer på arbetsmarknaden.

Kommunals pressjour

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.