Volkswagen Personbilar

Volkswagen elektrifierade Sverige i november − störst på laddbara bilar

Dela
November blev en ljus månad för Volkswagen på den svenska marknaden. Märket registrerade 5 361 nya personbilar enligt statistik från BIL Sweden, vilket är en ökning med 65,7 procent jämfört med samma månad förra året. Marknadsandelen i november blev 17,6 procent.
Laddhybriden Passat GTE en klar vinnare bland laddbara bilar.
Laddhybriden Passat GTE en klar vinnare bland laddbara bilar.

I november var det framför allt mycket fokus på eldrift. Med 861 exemplar blev laddhybriden Passat GTE för andra månaden i rad den mest registrerade laddbara bilen. Det innebär att över hälften (59,5 %) registrerade Passat var en laddhybrid. Totalt sett var Volkswagen det bilmärke som registrerade klart flest laddbara bilar (913 st).

– Vi är mycket glada och stolta över att vara ledande märke när det kommer till laddbara bilar. Att elektrifiera den svenska bilparken är vår ambition, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, och fortsätter: 

– Det är en fortsatt mycket hög efterfrågan på tjänstebilsfavoriten Passat GTE och tilldelningen för den svenska marknaden är god. Vi har precis också lanserat ett privatleasingerbjudande för elbilarna e-up! och e-Golf till en attraktiv månadskostnad, som vi hoppas ska ge ytterligare skjuts mot omställningen till eldrift.

I mitten av nästa år inleds lanseringen av Volkswagens helt nya elbilsfamilj. Den första modellen, klimatneutrala ID.3, kommer inom kort att visas upp runt om i Sverige. I november presenterades den sjunde konceptbilen inom ID.-familjen: kombin ID. SPACE VIZZION med fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 59 mil. Den produktionsklara versionen kommer att presenteras i slutet av 2021.

Under november hade Volkswagen fyra modeller bland topp-tio: Passat var tvåa med 1 446 registreringar, Tiguan trea (1 395 bilar), Golf sexa (1 100 bilar) och T-Cross nia (616 bilar). Med 1 091 bilar var Volkswagen också största märke vad gäller klimatbonusbilar där även gasdrivna modeller ingår. 

Hittills i år, januari-november, har Volkswagen registrerat 42 268 nya personbilar på den svenska marknaden. Det är en minskning med 16,8 procent jämfört med samma period 2018. Volkswagens marknadsandel hittills i år har minskat till 13,7 procent (jan-nov 2018: 15,4 procent).

Volkswagen är fortsatt största märke i Sverige när det kommer till privatköpare. I november registrerades 2 421 nya personbilar och hittills i år är siffran 15 313, vilket är 2 779 fler bilar än tvåan på privatmarknaden.




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Laddhybriden Passat GTE en klar vinnare bland laddbara bilar.
Laddhybriden Passat GTE en klar vinnare bland laddbara bilar.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye