M Sverige avråder från internetköp av begagnade bilar
– Spekulanter kan inte ens ta del av bilens varudeklaration. Företagen struntar i att redogöra för bilens skick och så får det inte gå till, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.
Konsumentköplagen innebär bland annat att företag måste upplysa konsumenter om en varas skick, en informationsplikt som även gäller begagnade bilar. En bil är tekniskt avancerad och dessutom kan skicket på en begagnad bil vara svårbedömt, det gör varudeklarationen till ett viktigt underlag.
Varudeklarationen är framtagen av motorbranschen i överenskommelse med Konsumentverket. Den ska finnas tillgänglig för spekulanter oavsett om bilen säljs i fysisk butik eller via internet. Man ska aldrig behöva fråga bilhandlaren om bilens varudeklaration.
– Näthandel bidrar till ökad tillgänglighet och konkurrens och är förstås jättebra, men bilbranschen verkar ha glömt de egna regelverken. Om förhållandena inte förbättras måste Konsumentverket träda in och säkerställa konsumenternas rättigheter, säger Carl-Erik Stjernvall.
Bilhandlare som erbjuder online-köp har vid frågor gällande varudeklarationen bland annat svarat att de inte används eftersom bilarna alltid är i så kallat normalskick, vilket inte ger konsumenter någon indikation alls på bilens skick och slitage. Köparen går därmed miste om information om skador på karossen, däckens mönsterdjup, om serviceboken är ifylld, när bilens kamrem bytts eller om tidigare ägare har rökt i bilen, för att ge några exempel.
Bilhandlare har möjlighet att erbjuda köp via internet på marknadsplatser som Blocket och Wayke. Förutom utelämnad information om bilens skick har flera företag som erbjuder online-köp dessutom reserverat sig mot felskrivningar i sina annonser.
– Man vet inte om man ska skratta eller gråta. För den som vill köpa grisen i säcken är det här världens chans, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum